Visualization of the curricular adjustments implemented in the classroom during the COVID-19 health crisis in a region of Chile
Visualización de los ajustes curriculares implementados en aula durante la crisis sanitaria COVID-19 en una región de Chile
Author
Castillo-Retamal, Franklin
Mejías-Mejías, Jaime
Díaz-Sepúlveda, Andrés
Merino-Varas, Gonzalo
Abstract
The educational process during 2020 was directly affected by the COVID-19 health crisis, after being considered a pandemic according to the World Health Organization (WHO, 2020). The objective of the research is to visualize the methodological and work settings used in the classroom during this time. The methodology of this study is quantitative and the data were obtained through a descriptive survey, applied to 14 high school teachers that make up the teaching staff of an establishment in the Maule-Chile Region. The main results indicate the effectiveness of curricular prioritization, the incorporation of ICT as a tool for the content delivery, and the increase in workload, hindering the teaching-learning process compared to 2019. It is concluded that the way of working during the pandemic in the Chilean educational system, although it is not exempt from complications, indicated that teachers manage to adapt to the changes that are presented to them, looking for different strategies, incorporating work tools, and bending the effort, identifying the successes and difficulties to teach during the health crisis. El proceso educativo durante el año 2020 se vio afectado directamente por la crisis sanitaria COVID-19, tras considerarse una pandemia según la Organización Mundial de la Salud (OMS, 2020). El objetivo de la investigación es visualizar los ajustes metodológicos y de trabajo utilizados en aula durante este tiempo. La metodología tiene un enfoque cuantitativo y los datos se obtuvieron a través de una encuesta de índole descriptiva, aplicada a 14 profesores de enseñanza media que componen el cuerpo docente de un establecimiento de la Región del Maule-Chile. Los principales resultados indican la eficacia de la priorización curricular, la incorporación de las TIC como herramienta para la entrega de contenidos y el aumento en la carga laboral, dificultando el proceso de enseñanza-aprendizaje en comparación al año 2019. Se concluye que la forma de trabajo que se lleva a cabo durante la pandemia en el sistema educacional chileno, si bien no está exenta de complicaciones, permite indicar que los profesores logran adaptarse a los cambios que se les presentan, buscando diferentes estrategias e incorporando herramientas de trabajo y doblegando el esfuerzo, identificando los aciertos y las dificultades para enseñar durante la crisis sanitaria.