Show simple item record

Factores que inciden en la eficacia escolar en Latinoamérica:

dc.creatorYáñez Encina, Escarlett
dc.date2021-07-31
dc.date.accessioned2021-08-19T15:04:44Z
dc.date.available2021-08-19T15:04:44Z
dc.identifierhttp://revistace.ucm.cl/article/view/807
dc.identifier10.29035/rce.9.45
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/174382
dc.descriptionThe purpose of this systematic review is to identify the factors that influence school effectiveness in Latin America. This was carried out through the analysis of 41 original studies of Latin American authors published in indexed journals of SciELO and Scopus databases, between the years 2010 to 2020. After defining the search process and selecting the articles, the following criteria were analyzed: authorship of the articles, years of publication, countries of origin, research methodology, and educational actors considered as a sample. The results show that there is gender equity and a tendency to research collaborations. The subject matter has been addressed in a fluctuating manner, from 2015 to 2018 years during which the highest number of publications were concentrated (68.3%). Chile and Mexico are nations that lead the research, and the rest fourteen countries in the region do not have representation in this study. Quantitative methodology is the most used (46.3%), and the factors considered by the actors of effectiveness were students, teachers, principals, school, educational communities, classroom, and citizenship, the first three being the most frequently used.en-US
dc.descriptionLa presente revisión sistemática tiene por propósito identificar los factores que influyen en la Eficacia escolar en América Latina, con la intensión de aportar al área investigativa de esta región a través del análisis de 41 estudios originarles de autores latinoamericanos publicados en revistas indexadas en las bases de datos SciELO y Scopus, en los años 2010 a 2020. Tras la definición del proceso de búsqueda y selección de los artículos se analizan los siguientes criterios: autoría de los artículos, años de publicación, países de origen, metodología de investigación y actores educativos considerados como muestra. Los resultados evidencian que hay equidad de género y una tendencia a las colaboraciones investigativas, la temática has sido abordada de manera fluctuante, desde el 2015 al 2018 se concentra el mayor número de publicaciones (68,3%), mientras Chile y México lideran las investigaciones, catorce países de la región no cuenta con representatividad en este estudio, la metodología cuantitativa es la más empleada (46,3%), los actores considerados factores de eficacia son: estudiantes, docentes, directivos, escuelas, comunidades educativas, aula y ciudadanía, siendo los tres primeros los utilizados con más frecuencia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistace.ucm.cl/article/view/807/811
dc.rightsDerechos de autor 2021 Escarlett Yáñez Encinaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceConvergencia Educativa; Núm. 9 (2021): Convergencia Educativa; 45-72es-ES
dc.source0719-3351
dc.titleFactors that affect school effectiveness in Latin America:en-US
dc.titleFactores que inciden en la eficacia escolar en Latinoamérica:es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos de Investigaciónes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record