The Competence paradigm in European educational and formative models
EL PARADIGMA DE LAS COMPETENCIAS EN MODELOS EDUCATIVOS Y FORMATIVOS EUROPEOS
Author
HANSEN-ROJAS, GUNHILD
Abstract
The concept of acquiring competencies is currently present at all educational and formative levels in Europe, from primary to university education, and is closely related to a professional, skilled worker, citizen’s education and/or formation. Primary Education in Finland and Dual Technical-Professional Formation in Germany are two successful and sustainable educational and formative models; in accordance with each country’s demands and projections, with high levels of commitment from all the actors and the institutions involved in the process. The TUNING project, or Reform of Higher Education for the European universities, attempts to develop a European system of university education based on competencies and a system of comparable and homologous degreesand credits. The willingness of the political system, State support, and the strong commitment of teachers (the main actors in the processes of curricular and pedagogical renewal) are the key to these Educational Reform projects being successful. El concepto de adquisición de competencias existe hoy en Europa en todos los niveles de la educación y formación, desde la enseñaza básica hasta la formación universitaria, y está fuertemente relacionado a la educación y/o formación del ciudadano, profesional, trabajador calificado. La Educación Básica en Finlandia y la Formación Técnico Profesional Dual en Alemania muestran modelos exitosos y sustentables de educación y formación, acorde a las exigencias y proyecciones de los respectivos países, con fuertes compromisos de todos los actores y todas las instituciones involucradas en el proceso. El proyecto TUNING/ Reforma de la Educación Superior de las universidades europeos trata a desarrollar un sistema europeo de educación universitaria, basado en competencias y un sistema de grados y créditos comparables y equivalentes. Las buenas disposiciones del sistema político, el respaldo por el Estado y el fuerte compromiso de los profesores, actores principales en procesos de cambios educativos, son la clave para el éxito proyectos de Reforma Educacional.