• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Quality and management in education: conditions and challenges

Calidad y gestión en educación: condiciones y desafíos

Author
Weinstein, José

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26433
Abstract
This article analyses the management and quality of Chilean educational system. The main challenge for this system is the development of quality in education. The improvement of quality has required the need of formulating previous conditions. Federal Government educational extension policy, educational opportunity, educational investment, curricular framework, and full-time school have been significant conditions to consider.  A definition of school management and qualitative school management is proposed and the existence of various critical factors in the achievement or failure of a qualitative school management is analyzed. Specifically, four factors are emphasized: professionalism and leadership of headmasters, assessment culture, educational career oriented to excellence, and educational sponsors committed to quality in education.
 
En este artículo se aborda la temática de la gestión escolar en nuestro sistema educacional desde lo que, a nuestro entender, constituye su principal desafío actual: la calidad. Para poder enfrentar efectivamente el reto de la calidad se plantea la necesidad de generar ciertas condiciones previas. Las políticas desarrolladas a lo largo de la última década por el Estado en materia de cobertura escolar, ampliación de oportunidades educativas, inversión en educación, marco curricular y jornada escolar completa apuntan en ese sentido.  Junto con esbozar una definición de gestión escolar y de gestión escolar de calidad, el artículo plantea la existencia de una diversidad de factores críticos que determinan el logro o no de este objetivo, circunscribiéndose finalmente al análisis de cuatro de ellos: profesionalización y liderazgo de los directores, cultura de la evaluación, carrera docente orientada a la excelencia y sostenedores comprometidos con la calidad educativa, los que habían logrado avances desiguales en la actual Reforma Educacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB