The Concept of Competencies in Adult Vocational Training: A Systemic Approach
EL CONCEPTO DE LAS COMPETENCIAS EN LA PEDAGOGÍA DE LA FORMACIÓN DE ADULTOS: UN ACERCAMIENTO SISTÉMICO
Author
ARNOLD, ROLF
Abstract
During the last 20 years there has been an increase in the number of educational scientists devoted to vocational training, who demand a shift towards a competency oriented approach. The traditional scientific discipline must adapt to the new globalization requirements. In many countries; e.g. Germany, there is an intensive discourse regarding adult education, which is broadening the traditional approach by including new competencies and “informal learning”. In post-modern societies, one notices “a disappearance of limits in teaching”, with the risk of stopping half way: Competencies are described as subjective abilities, while maintaining their subordination in the conceptual hierarchy. However, (new) brain research verify that which teaching has always claimed: Learning is a process that must have a subjective beginning. In this context, the systemic-constructivist approach offers us a broad and deep perspective, the all-encompassing systemic development of adult education. En los últimos 20 años crece el número de científicos de la pedagogía de formación profesional que exigen un giro hacia la orientación por competencias. La disciplina científica tradicional se va perfilando bajo las nuevas exigencias de la globalización. En muchos países, entre ellos también Alemania, existe un discurso intensivo sobre el aprendizaje de adultos, ampliando los enfoques clásicos por nuevas competencias y también “aprendizajes informales”. En las sociedades posmodernas se observa una, “desaparición de los límites en lo pedagógico”, con el riesgo de pararse en la mitad del camino: Las competencias se describen como facultades subjetivas al mismo tiempo que quedan subordinados en la jerarquía conceptual. Sin embargo, la (nueva) investigación del cerebro comprueba lo que la didáctica siempre ha afirmado: Aprender es un proceso que debe partir de lo subjetivo. El enfoque sistémico-constructivista nos ofrece –en este contexto– una perspectiva amplia y profunda, el desarrollo sistémico totalizador en la pedagogía de adultos.