Development of the Technical-professional secondary education Enseñanza Media Técnico Profesional curriculum aimed at work force-competencies
ELABORACIÓN DEL CURRÍCULO DE LA ENSEÑANZA MEDIA TÉCNICO PROFESIONAL CON ENFOQUE EN COMPETENCIAS LABORALES
Author
CONTRERAS, MARTÍN
Abstract
Work force competence is an important instrument for the creation of a Educación Técnico Profesional curriculum, whether for inservice training, technicalprofessional secondary education or technical training centres. Furthermore, it constitutes an important factor that allows ongoing education in the area of Professional Training, as it makes it possible to establish the different levels for these three types of formation, based on the professional profiles. The first experience in Chile of creating a study programme with a work competencies approach, was the one developed by the Ministry of Education, for La Educación Media Técnico Profesional. This paper describes the criteria and methodology used to develop the modules for this educational level. One chapter deals with the development of work competencies in the entrepreneurial area, related to Dual training, describing the characteristics presented in that learning process, namely workers transferring their work competencies to young apprentices, which constitutes this learning modality’s main strength. La competencia laboral es un instrumento importante para la elaboración curricular de la Educación Técnico Profesional, tanto en sus expresiones de Capacitación Laboral, en el currículo de la Educación Media Técnico Profesional, como en los Centros de Formación Técnica. Es más, constituye un factor importante que posibilita la educación permanente en el ámbito de la Formación Profesional, toda vez que, a partir de los perfiles profesionales, es posible establecer los distintos niveles de estos tres tipos de formación. La primera experiencia de construcción curricular con enfoque de competencias laborales en Chile es el programa de estudio elaborado por el Ministerio de Educación para la Educación Media Técnico-Profesional; este artículo se explaya en los criterios y la metodología utilizada para elaborar los módulos de este nivel educativo. Se trabaja un capítulo relacionado con el desarrollo de competencias laborales en la empresa, relacionado con la formación Dual, las características que se dan en ese proceso de aprendizaje, donde centralmente lo que los trabajadores deben traspasar a los jóvenes aprendices son sus competencias laborales y que constituyen la principal fortaleza de esta modalidad de aprendizaje.