• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Socratic seminars in schools: an effective tool to develop cognitive strategies in students

Seminarios socráticos en la escuela: una herramienta eficaz para desarrollar estrategias cognitivas en los alumnos

Author
Orellana, Pelusa

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26537
Abstract
How to optimize cognitive processes? How to improve the quality of children’s learning? Teachers, and other professionals, who want to work in education, frequently ask themselves these two important questions. An innovative proposal to revert this situation is The Socratic Classroom, introduced by Mortimer Adler, in the United States in 1982. The proposal consists on a series of occasions where students, after careful reading and analyses of a text, establish a deep discussion, generating a community of learners in a climate of respect and high intellectual level. The objective of this paper is to discuss this new way of learning, its advantages and results from its application in schools in Chile and in the United States. It is proposed as a valued contribution to the development of new didactic approaches facing the great cognitive challenges of the new century.  
 
¿Cómo lograr que se optimicen los procesos cognitivos? ¿Cómo mejorar la calidad de los aprendizajes de los niños? Estas son las grandes interrogantes que se plantean profesores y todos quienes trabajan en educación. Una propuesta innovadora para revertir esta situación es el programa de Aula Socrática, introducido en USA por Mortimer Adler en 1982. Este consiste en instancias en las cuales los alumnos, a partir de un texto leído y analizado cuidadosamente, establecen una conversación profunda generándose una comunidad de aprendices en un ambiente de respeto mutuo y alto nivel intelectual. El objetivo de este artículo es dar cuenta de este novedoso sistema de aprendizaje, sus ventajas y resultados a partir de su aplicación en algunas escuelas y colegios de Chile y USA. Se propone como una valiosa contribución al desarrollo de nuevos enfoques didácticos en el marco de lo que serán los desafíos cognitivos para el nuevo siglo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB