Not Foreigners or Secretaries: Discourses of Chilean Female Scientists on Academic Work
Ni extranjeras, ni secretarias: discursos de las científicas chilenas sobre el trabajo académico
Author
Fardella Cisternas, Carla
Corvalán-Navia, Alejandra
García-Meneses, Javiera
Chiappini Koscina, Francesca
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2890710.7764/PEL.58.1.2021.11
Abstract
Women who are engaged in scientific work represent less than a third of those who produce knowledge in Chile. This is in addition to unequal working conditions, as well as a symbolic network that makes it difficult for the development of female scientists. The increasing number of studies on science and gender tend to focus on describing and analyzing academic conditions and environments; however, the experiences of women, as well as their qualitative aspects, have been little studied. This paper reports the findings of a study which was intended to highlight the perspective of these female scientists, investigating the meanings that they construct regarding academia and their work experience within it. Based on the pragmatic discursive analysis of 20 interviews with female researchers from various disciplines, two interpretative repertoires are reported. The first we call “I don’t want to be your secretary”, which addresses the sexual division perceived by the interviewees in academic work, while the second, entitled “I’m the only woman” highlights accounts of being a minority at work in an androcentric symbolic order. The results of this research are expected to foster dialogue about pluralist academia and a scientific community committed to gender justice. Las mujeres dedicadas al trabajo científico representan menos de un tercio de quienes producen conocimiento en Chile; esto se suma a condiciones laborales desiguales, así como a una red simbólica compleja para el desarrollo científico femenino. Los crecientes estudios sobre ciencia y género tienden a centrarse en describir y analizar las condiciones y entornos académicos; sin embargo, la experiencia de las mujeres, así como sus aspectos cualitativos, han sido escasamente explorados. Este artículo reporta los hallazgos de una investigación que busca relevar la perspectiva de las científicas, indagando en los significados que construyen sobre la academia y su experiencia laboral en ella. A partir del análisis discursivo pragmático de 20 entrevistas a investigadoras de diversas disciplinas, se reportan dos repertorios interpretativos: “No quiero ser tu secretaria” y “yo soy la única mujer”, y plantea los relatos de ser una minoría laboral en un orden simbólico androcéntrico. Ambos repertorios muestran como las científicas conviven creativamente con una academia que tiende a organizarse mediante prácticas que aseguran que el conocimiento producido y reproducido sea androcéntrico. Se espera que los resultados posibiliten un diálogo acerca de una academia pluralista y una comunidad científica comprometida con la justicia de género.