Show simple item record

Lo universal y lo particular. Ser y devenir. El problema de la investigación pedagógica frente al devenir particular

dc.creatorSoëtard, Michel
dc.date2001-01-01
dc.date.accessioned2021-08-19T15:14:43Z
dc.date.available2021-08-19T15:14:43Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29267
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/174526
dc.descriptionThe relationship between universal and particular like the one between being and becoming is one of the fundamental problems which have engaged philosophy since its origin, and which continue occupying it, in spite of the crisis of “the great philosophical accounts”. These two problems were sharpened even more with the emergence of the Idea of Education and its pedagogical implementation. J.-J. Rousseau’s Emile ou de l’éducation is, from this point of view, characteristic of a universal in education which manifests itself through the particular destiny of an individual named Emile, and its being constitutes itself through the course of humanisation which he achieves. The question is then to know how the specificity of the knowledge of Education can be translated into a specific approach of research.en-US
dc.descriptionLa relación entre lo universal y lo particular, así como entre la del ser y el devenir formaron parte de los problemas fundamentales por los que se preocupó la filosofía desde su origen, y siguen preocupándola, pese a la crisis de los “grandes relatos” filosóficos. Ambos problemas se hicieron más agudos aún con la emergencia de la Idea de educación y su puesta en obra pedagógica: Emile ou de l’éducation de J.-J. Rousseau, desde este punto de vista, es característico de un universal de la educación que se hace patente a través del destino particular de un individuo llamado Emile, y su ser se va constituyendo a lo largo del recorrido de humanización que va llevando.  Entonces la cuestión es saber cómo lo específico del saber de la educación puede traducirse en un quehacer específico de la investigación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29267/22921
dc.sourcePensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 28 Núm. 1 (2001): Antropología y educación; 67-83es-ES
dc.source0719-0409
dc.titleThe Universal and the Particular. To Be and to Become. The Problem of the Educational Research in front of Particular Becomingen-US
dc.titleLo universal y lo particular. Ser y devenir. El problema de la investigación pedagógica frente al devenir particulares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record