Distribution intermediaries.: Liability regime involving the business of online discount
Régimen de responsabilidad de compañías de descuento por Internet.: ¿Proveedores intermediarios?
Author
Córdova Yukich, Diego
Abstract
The increased use of the Internet has led to the development of new business models. One of the models that has had the fastest growing is the business of online discount service.
When considering the appropriate liability regime of the manner in which they operate, the intermediary supplier entity should be implemented, which is established in article 43 of the 19.496 law. These e-commerce entities have had imprecise usage in court and scarce critical reflections in national doctrine. In this study, both the model of the dis-count companies and the distribution intermediaries' liability are analyzed, in order to determine whether both should match or should have distinctions to avoid mistakes in their application. El aumento en el uso de Internet ha llevado al desarrollo de nuevos modelos de negocios. Uno de los modelos con mayor crecimiento ha sido el de las compañías que ofrecen descuentos por Internet.Al preguntarse por el régimen de responsabilidad civil por el cual responden estas empresas se considera, por el modo en que estas operan, que correspondería aplicar la figura del proveedor intermediario, consagrada en el artículo 43 de la Ley de Protección de los Derechos de los Consumidores, la cual ha tenido una aplicación imprecisa en tribunales y escasas reflexiones en la doctrina nacional.En este estudio se analiza tanto el modelo de las compañías de descuento como la responsabilidad del proveedor intermediario, de manera de dilucidar si ambas figuras coinciden o bien hay que hacer distinciones para evitar equívocos en su aplicación.