• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Norte
  • Revista de Derecho (Coquimbo)
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Norte
  • Revista de Derecho (Coquimbo)
  • View Item

Indigenous children in the case of the inter-american court of human rights

Niños y niñas indígenas en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos

Author
Valenzuela Reyes, Mylene

Full text
https://revistaderecho.ucn.cl/index.php/revista-derecho/article/view/1779
Abstract
In both, an international and regional setting, the specific rights of children and indigenous people have been progressively recognised. This progress has been fundamentally supported by the Inter-American Court, which through its jurisprudence has developed specific criteria and highly relevant deliberations to be applied repeatedly on a series of similar situations considered to be a standard of action. In the case of indigenous children, the decisions of the Court have been based on norms and principles of the American Convention. This, it has been carried out in accordance to the Convention of the Rights of the Child, the orientations and principles of Convention 169 of the ILO, and in some cases the UN Declaration on the Rights of Indigenous People, without forgetting gender considerations. Indigenous children possess a distinctive identity, strongly linked to their culture, language, religion and land. The recognition of their traditions and values is fundamental for a culturally diverse State; a recognition that demands from the State, a special kind of effective protection safeguarding a mindful consideration of the particularities of cultural diversity.
 
En el ámbito internacional se han reconocido progresivamente derechos específicos para ciertos grupos, entre ellos para los niños, niñas y pueblos indígenas. En esta evolución ha sido fundamental el trabajo de la Corte Interamericana de Derechos Humanos, la que a través de su jurisprudencia ha elaborado criterios y consideraciones de la mayor relevancia que, aplicados de manera reiterada en situaciones similares, se pueden considerar como estándares de actuación. En los casos de niños indígenas, sus decisiones se han fundado en normas y principios de la Convención Americana en concordancia con la Convención de los Derechos del Niño, orientaciones y principios del Convenio 169 de la OIT y en algún caso, con la Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas, sin olvidar las consideraciones de género. Los niños indígenas poseen una identidad distintiva que los vincula con su tierra, cultura, idioma y religión. El reconocimiento de sus tradiciones y valores es cimiento de un Estado culturalmente diverso que le exige una protección especial que asegure efectivamente que se tomen en consideración sus particularidades propias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB