Formas de fundamentar la unidad política.: La recepción de Aristóteles por Tomás de Aquino frente a San Agustín y al agustinismo
Author
Herrera Arellano, Hugo
Full text
https://revistaderecho.ucn.cl/index.php/revista-derecho/article/view/210910.22199/S07189753.2006.0001.00003
Abstract
This article seeks to approach a highly discussed, central Philosophical-Political issue: the problem of the basis or the justification of the State. The State -or political unity- does not carry out tasks supported only in persuasion and affection; the force is also an esential means for its action. The question about the justification of the State allows two answers: the one that denies the possibility of justification (anarchism and marxism) and the one that accepts the possibility of justification. Among the last one it's possible to distinguish a "negative" justification, that shows how can the State overcome the situation of prestate disorder, and a "positive" justification, that emphasizes the goodness of community lije that is reached in the polis or political unity. The article shows the insufficiency exposed by the anarchist and marxist denial of the State. Later the two modes of justification are basically approached, within highty relevant authors for the history ofpolitical philosophy: Aristotle, Augustine of Hippo, Thomas Aquinas, and Kant. In short, the article attempts to show that, well understood, the "positive" basis of the political unity allows the overcoming of those problems that the "negative" (basis) leaves unresolved. En el presente artículo se busca abordar una cuestión filosófico-política central, altamente discutida: el problema del fundamento o justificación del Estado. El Estado (o unidad política) no realiza sus tareas amparado solo en la persuasión y el afecto; medio esencial de su acción es también la fuerza. La pregunta por la justificación del Estado admite dos respuestas: la que niega la posibilidad de justificación (anarquismo y marxismo) y la que admite la posibilidad de justificación. Dentro de esta última se puede distinguir una justificación "negativa", que muestra cómo el Estado puede superar la situación de desorden preestatal, y una justificación "positiva", que marca el énfasis en las bondades de la vida comunitaria que se alcanza en la polis o unidad política. En el artículo se muestra la insuficiencia que exhiben la negación anarquista y marxista del Estado. Luego se abordan, en lo fundamental, los dos modos de justificación en autores altamente relevantes para la historia de la filosofía política: Aristóteles, Agustín de Hipona, Tomás de Aquino y Kant. Se intenta mostrar, en definitiva, que, bien entendida, la fundamentación "positiva" de la unidad política permite superar problemas que la "negativa" deja pendientes.