Revista de Geografía Norte Grande
Association practices in historical districts as facilitators of destination brand image: The case of Las Letras Distric, Madrid & Italia District, Santiago of Chile
Prácticas Asociacionistas como estrategias de revitalización de la imagen de marca de un distrito turístico cultural: Caso de Barrio de Las Letras en Madrid y Barrio Italia en Santiago de Chile
Author
Pareti, Stefania
García Henche, Blanca
Abstract
To build and develop the brand image of a tourist destination, it is essential to contemplate the collaboration of all the stakeholders that operate in that destination. Based on traditions and cultural heritage, small businesses can transform urban spaces with a direct impact on the performance of the organizations in that space, creating an identifying mark and turning those spaces into "districts-destination" This research aims to analyze the role of collaboration among small entrepreneurs in the creation of a tourism destination brand, making a comparative study of Las Letras District (Madrid) and Italia District (Santiago of Chile). In order to achieve the objectives, we have obtained data on the cultural, commercial and tourist offer in these districts. The results show that the brands get the identification of "historic districts", represent an expectation of resources to find and give a value of singularity to the districts. Para construir y desarrollar la imagen de marca de un destino turístico, es esencial contemplar la colaboración de todos los stakeholders que operan en dicho destino. Sobre la base de las tradiciones y el patrimonio cultural, las pequeñas empresas pueden transformar los espacios urbanos con un impacto directo en el rendimiento de las organizaciones de dicho espacio, creando marca identificativa y convirtiendo esos espacios en “barrios-destino”. Esta investigación pretende analizar el rol que desempeña la colaboración entre pequeños emprendedores en la creación de una marca destino turístico, realizando un estudio comparativo del Barrio de las Letras (Madrid) y Barrio Italia (Santiago de Chile). Para alcanzar los objetivos se han obtenido datos de la oferta cultural, comercial y turística en dichos barrios. Los resultados muestran que las marcas consiguen la identificación de “barrios históricos”, representan una expectativa de recursos a encontrar y dan un valor de singularización a los barrios.