Show simple item record

Tópico historia y ficción: la heterogeneidad latinoamericana en Umbral de Juan Emar

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMarina Vásquez, Malva
dc.creatorVargas, Constanza
dc.date2018-11-23
dc.date.accessioned2021-12-28T12:53:59Z
dc.date.available2021-12-28T12:53:59Z
dc.identifierhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/227
dc.identifier10.32735/S0718-2201201300036%x
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/177167
dc.descriptionIn paragraph Night 3 of his novella Umbral, Juan Emar utilices hybridism as a generic strategy in the construction of a novella-drama that assign new meanings to the contributions of the metafictional Avant Garde. Our hipothesis is that throught a “parodic refunctionalization” of the distinction between history and fiction is conveying an Avant Garde poetics that promote the spatial and temporal simultaneity. We work with the foucaultian postestructuralism focus which make a distinction between Global History; the modern metanarrative and a General History; that studies the discontinuities in temporals series. The simultaneity poetic‟s is in their narrative a mechanism that dislodges a series of binary oppositions as: dramatic work vs. theatrical representation, scenic space vs auditorium, author vs. work, past vs. future, art vs. life, among others. Emar deploys in a masterly way, his Avant Garde proposal of the heterogeneity of cultural traditions as writing impronta of a Latin-American subject.en-US
dc.descriptionEn el apartado Noche 3 de Umbral, Juan Emar se vale de la estrategia de la hibridez genérica al construir una novela-drama que resignifica aportes de la vanguardia metaficcional. Nuestra hipótesis es que mediante la “refuncionalización paródica” (Hutcheon) de la diferencia conceptual entre historia y ficción se despliega una poética vanguardista que acoge el simultaneísmo temporal y espacial. Se trabaja con el enfoque postestructuralista foucaultiano que distingue entre una Historia Global, el metarrelato moderno y una Historia General; la que estudia las discontinuidades en las series temporales. En efecto, la poética de la simultaneidad es en la narrativa emariana un mecanismo dislocador de una serie de oposiciones binarias de la episteme moderna: obra dramática v/s representación teatral, espacio escénico v/s sala de espectadores, autor v/s obra, pasado v/s futuro, arte v/s vida, entre otros. Emar despliega así en forma magistral una propuesta vanguardista que da cuenta de la heterogeneidad de tradiciones culturales como impronta de escritura de un sujeto latinoamericano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUNIVERSIDAD DE LOS LAGOSes-ES
dc.relationhttps://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/227/199
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Alphaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 36 (2013): Julio; 9-28es-ES
dc.sourceAlpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 36 (2013): Julio; 9-28en-US
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjecten-US
dc.subjectJuan Emar; parodic; avant-garde; heterogeneityen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectJuan Emar; parodia; vanguardia; simbiosis múltiplees-ES
dc.titleTopic history-fiction: Latin-American heterogeneity in Umbral of Juan Emaren-US
dc.titleTópico historia y ficción: la heterogeneidad latinoamericana en Umbral de Juan Emares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record