• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item

Two trends in the conformation of aesthetic nationalism in Argentina. The contributions of the Mendoza artists Fernando Fader and Vicente Lahir Estrella to the debate on national art

Dos tendencias en la conformación del nacionalismo estético en Argentina. Las contribuciones de los artistas mendocinos Fernando Fader y Vicente Lahir Estrella al debate sobre el arte nacional

Author
Chiavazza, Pablo

Full text
http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/209
10.23854/autoc.v5i2.209
Abstract
This article comparatively explores two provincial aesthetic trends that participated in the debate on the definition of the scope and limits of the artistic field at the time of definition of aesthetic nationalism in Argentina in the first decades of the 20th century. The intention is to contrast the aesthetic ideas of two interior artists: Fernando Fader and Vicente Lahir Estrella. The first erected as a monument of national art since its consecration in the capital of the country; the second practically forgotten despite its importance in the formation of the first modern artistic institutions in the province of Mendoza. Without confronting each other controversially, both artists represented, within the framework outlined by aesthetic nationalism, divergent proposals and to a certain point opposed to the forms that Argentine art should adopt, proposals that were necessarily crossed and structured by the political positions they assumed in the context of the crisis of the liberal city.
 
El presente artículo explora, comparativamente, dos tendencias estéticas provinciales que participaron del debate sobre la definición de los alcances y límites del campo artístico en el momento de definición del nacionalismo estético en la Argentina de las primeras décadas del siglo XX. La intención es contraponer los idearios estéticos de dos artistas del interior: Fernando Fader y Vicente Lahir Estrella. El primero erigido en monumento del arte nacional desde su consagración en la capital del país; el segundo prácticamente olvidado a pesar de su importancia en la formación de las primeras instituciones artísticas modernas de la provincia de Mendoza. Sin enfrentarse polémicamente, ambos artistas representaron, dentro del marco delineado por el nacionalismo estético, propuestas divergentes y hasta cierto punto contrapuestas respecto a las formas que debía adoptar el arte argentino, propuestas que se vieron necesariamente atravesadas y estructuradas por las posiciones políticas que asumieron en el contexto de la crisis de la ciudad liberal.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB