Americanist brands in ibero-american cultural magazines: between 'creation' and 'appropriation'
Marcas americanistas en revistas culturales iberoamericanas: entre la ‘creación’ y la ‘apropiación’
Author
Aranda, María
Abstract
In Cuadernos (1963-65) and Mundo Nuevo (1966-68) the use of concepts 'Ibero-América', ‘América Latina’, 'Latinoamérica' interwoven current cultural traditions with modes of reception of ideas of the time that fostered solidarity and controversy among its participants. These discursive practices embodied identity processes rooted in knowledge production platforms (literary, intellectual, scientific) integrated into the Western horizon. This work examines – from the methodology of the history of ideas and magazines as a device – the americanist 'brands' that their respective directors, Germán Arciniegas and Emir Rodríguez Monegal, demonstrated in their writings and editorial decisions. In order to: a) overcome the dichotomy 'creation-imitation' through the practice of 'appropriation'; and b) join the debates about the originality or not of our material creations and thought. In particular, during an era marked by the reformulation of the cultural field, the redefinition of intellectuals as a social conscience, the repositioning of the americanist reader and the conflicts and confluences of the game of the power of culture. En Cuadernos (1963-65) y Mundo Nuevo (1966-68) el uso de los conceptos ‘Iberoamérica’, ‘América Latina’, ‘Latinoamérica’ entretejió tradiciones culturales vigentes con modos de recepción de ideas de la época que propiciaron solidaridades y controversias entre sus participantes. Esas prácticas discursivas encarnaron procesos identitarios arraigados en plataformas de producción de conocimiento (literario, intelectual, científico) integradas al horizonte occidental. Este trabajo examina –desde la metodología de la historia de las ideas y de las revistas como dispositivo- las ‘marcas’ americanistas que sus respectivos directores, Germán Arciniegas y Emir Rodríguez Monegal, evidenciaron en sus escritos y decisiones editoriales para: a) superar la dicotomía ‘creación-imitación’ a través de la práctica de ‘apropiación’; y b) incorporarse a los debates sobre la originalidad o no de nuestras creaciones materiales y del pensamiento. En particular, durante una época signada por la reformulación del campo cultural, la redefinición del intelectual como conciencia social, el reposicionamiento del lector americanista y los conflictos y confluencias del juego del poder de la cultura.