Discourses and arguments in defence of the “public” nature of Chilean universities. The case of G9
Discursos y argumentos en defensa del carácter “público” de las universidades en Chile. El caso del G9
Author
Montero Barriga, Violeta
Abstract
The following essay analyzes the discourses around the “public” condition in Chilean private universities that are part of the G9 Net, and that define themselves as non-state institutions, associated to the Presidents’ Council. We intend to characterize the arguments that represent the ideological matrix of this association, and that was specifically addressed to by the reform to higher education developed inCOGENCY Vol. 10, N0. 1 (79-104), Winter 2018 ISSN 0718-8285 Chile, during Michelle Bachelet’s Administration (2013-2018), as a consequence of the students’ protests in year 2011. Building from the discourses analysis, contained in editorial articles of G9’s members, between the years 2013 to 2018, available in national press media, we state that the arguments of the association move from the struggle for recognition and “public” identity of their institutions, to the strategic instrumental defence of their interests. Based on this work we establish that, around the debate on reform to Chile’s higher education, the discourses shape as a corporate defence of interests, rather than a public deliberation about the sense and ends of higher education.
El presente trabajo analiza el discurso en torno a lo público de las universidades privadas chilenas que se agrupan en torno a la “Red G9”, y que se definen a sí mismas como instituciones no estatales, vinculadas al Consejo de Rectores. Se busca caracterizar los argumentos que representan la matriz ideológica de este conglomerado, y que fue especialmente interpelada producto de la reforma a la educación superior desarrollada en Chile en el Gobierno de Michelle Bachelet (2013-2018), como consecuencia de las movilizaciones estudiantiles del año 2011. A partir del análisis de los discursos, contenidos en columnas de opinión del G9 entre los años 2013 a 2018, disponibles en medios de comunicación escrita de circulación nacional, se postula que los argumentos del conglomerado transitan desde la lucha por el reconocimiento y la identidad “pública” de sus instituciones, a la defensa estratégica instrumental de sus intereses. En base al trabajo se establece que en torno al debate sobre reforma a la educación superior en Chile los discursos se configuraron como una defensa corporativa de intereses más que como una deliberación pública sobre el sentido y los fines de la educación superior.