• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Cogency. Journal of Reasoning and Argumentation
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Cogency. Journal of Reasoning and Argumentation
  • View Item

Argumentation in pre-adolescents: Description of the complexity and depth in their discursive structure

Argumentación en preadolescentes: Descripción de la complejidad y profundidad en su estructura discursiva

Author
Pérez, Sandra

Crespo, Nina

Full text
https://cogency.udp.cl/index.php/cogency/article/view/369
10.32995/cogency.v13i1.369
Abstract
Among the various discursive modes, argumentation is considered the most complex and, therefore, its acquisition has a central place in late orality, i.e., which takes place during school age. It is estimated that during this stage, the child not only acquires the elements of argumentation, but also learns to make them more complex to meet their communication objectives. In this framework, the present work is a qualitative study of descriptive scope that examines the argumentative complexity of 18 pre-adolescents of 11 years. The data were obtained from a moral dilemma task that led the children, organized in pairs, to resolve a difference of opinion in the context of a dialogic interaction. Pragma-dialectics was used in the analysis, in particular it focused on the structure of the argumentation to observe the interconnection of arguments within the discourse at different levels of embedding. Our findings reveal that children are capable of constructing and organizing complex argumentative discourse. Specifically, this can be seen in the explicitness and richness of the levels of sub-argumentation that is manifested in its argumentative structure.
 
Entre los diversos modos discursivos, se considera a la argumentación el más complejo y, por ello, su adquisición tiene un lugar central en la oralidad tardía, es decir, aquella que tiene lugar durante la edad escolar. Se estima que durante esta etapa, el niño no solo adquiere los elementos de la argumentación, sino que también aprende a complejizarlos para cumplir sus objetivos comunicativos. En este marco, el presente trabajo es un estudio cualitativo de alcance descriptivo que examina la complejidad argumentativa de 18 preadolescentes de 11 años. Los datos se obtuvieron a partir de una tarea de dilema moral que llevó a los niños, organizados en parejas, a resolver una diferencia de opinión en el contexto de una interacción dialógica. El análisis utilizó como fuente la pragmadialéctica, en particular se enfocó en la estructura de la argumentación para observar la interconexión de argumentos al interior del discurso en distintos niveles de incrustación. Nuestros hallazgos revelan que los niños son capaces de construir y organizar un discurso argumentativo complejo. Específicamente, esto se puede visualizar en la explicitud y riqueza de los niveles de sub-argumentación que se manifiesta en su estructura argumental.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB