Young university students, COVID-19 and vulnerabilities diferenciales
Jóvenes universitarios, COVID-19 y vulnerabilidades diferenciales
Author
Arellano Ceballos, Aideé Consuelo
Cuevas Muñiz, Alicia
Robles Gómez, Ana Karina
Full text
https://www.revistaterraaustralis.cl/index.php/rgch/article/view/8610.23854/07199562.2021571.Arellano2
Abstract
The first months of 2020 surprised us all with the appearance of the SARS-Cov-2 virus. Its impact was global, affecting the different areas of the social, cultural, economic, and political life of citizens, in addition to modifying our personal habits and our daily lives.
In the area of ??education, the teaching-learning processes at all levels had to substantially modify their dynamics. At the University of Colima, Mexico, as of March 18, face-to-face classes were suspended, and after a brief period of adjustments, they were virtually resumed through “technological mediation”. The challenge was enormous for teachers and students, the curricular contents were reorganized, an academic continuity program was designed, and the use of materials and technological tools was fully incorporated into the school dynamics, both for classes, tutorials, teacher meetings, extracurricular activities, and so on. This unprecedented situation made visible a basic problem: the differential vulnerabilities of teachers and students who did not have the basic conditions and adequate technological equipment in their homes.
In this article, from a phenomenological theoretical and methodological perspective, we reflect on the differential vulnerabilities that are visible in students when starting another semester from home through technological mediation. Which allowed the unveiling of two scenarios: an adverse one full of emotional, educational, and economic challenges that young people have had to overcome, and another encouraging scenario, anchored to positive expectations associated with new learning, in the hope of getting ahead of the pandemic. by COVID-19 and return to the classroom again. Los primeros meses del año 2020 nos sorprendieron a todos con la aparición del virus SARS-Cov-2. Su impacto fue global, afectando los diferentes ámbitos de la vida social, cultural, económica y política de la ciudadanía, además de modificar nuestros hábitos personales y nuestra cotidianidad.
En el rubro de la educación, los procesos de enseñanza-aprendizaje en todos los niveles debieron modificar sustancialmente sus dinámicas. En la Universidad de Colima, México, a partir del 18 de marzo se suspendieron las clases presenciales, y luego de un breve periodo de ajustes, se retomaron virtualmente a través de la “mediación tecnológica”. El reto fue mayúsculo para los docentes y estudiantes, se reorganizaron los contenidos curriculares, se diseñó un programa de continuidad académica y se incorporó totalmente a la dinámica escolar el uso de materiales y herramientas tecnológicas, tanto para las clases, las tutorías, las reuniones docentes, las actividades extracurriculares, etcétera. Esta situación sin precedentes visibilizó una problemática básica: las vulnerabilidades diferenciales del profesorado y el alumnado que no contaban con las condiciones básicas y el equipamiento tecnológico adecuado en sus hogares.
En este artículo, desde una perspectiva teórica y metodológica fenomenológica se reflexiona sobre las vulnerabilidades diferenciales que se visibilizan en los estudiantes al iniciar un semestre más desde casa a través de la mediación tecnológica. Lo que permitió develar dos escenarios: uno adverso lleno de retos emocionales, educativos y económicos que los y las jóvenes han tenido que sortear, y otro escenario alentador, anclado a expectativas positivas asociadas a nuevos aprendizajes, a la esperanza de salir adelante de la pandemia por la COVID-19 y regresar nuevamente al salón de clases.