New schemes for the degree certification in Architecture. New architects?
Nuevos formatos para la titulación en arquitectura ¿Nuevos arquitectos?
Author
Barrientos, Macarena
Abstract
As a response to the little critical reflection developed around the teaching-learning dimension of architecture in times of profound transformations, the aim of the doctoral research “Professional degree certification of the architect in the post-Bologna era. Comparative analysis of two represen-
tative models: Chile and Spain” (2020), was
to analyze the current configurations of professional degree to see how the closure of architectural education base since its final cycle, has reacted to the changes imposed on us by the global context. Throu-
gh an exploratory methodology, based on a documentary analysis, interviews with academics, teachers and directors of architecture schools, and on-site observation of degrees in both countries, it was possible to establish an informed panorama between cases and identify general trends. Some of
the results indicated that there is currently a transversal tendency to academize the certification processes of new architects, that there are also new formats for it, such as the Master’s degree or other exercises that broaden the margins of the architecture project as the only one valid method to certify disciplinary competences. The research
and part of its scopes are presented below in order to question whether the foregoing is consequence or cause of an emerging disciplinary expansion related to the diversification of new professional profiles. Como respuesta a la escasa reflexión crítica respecto a los procesos que componen la enseñanza-aprendizaje de la arquitectura en tiempos de profundas transformaciones, el objetivo de la investigación doctoral “Titulación y habilitación profesional del arquitecto en la era post Bolonia. Revisión y análisis comparativo de dos modelos representativos: Chile y España” (2020), fue analizar las configuraciones vigentes de habilitación profesional. Esto, para determinar cómo ha reaccionado la base de formación disciplinar, desde su ciclo final, ante los cambios impuestos por el contexto global. Mediante una metodología exploratoria, desarrollada en base a un análisis documental; entrevistas a académicos, docentes y directivos de escuelas de arquitectura de ambos países y a observación in situ de instancias de titulación, se pudo establecer una contrastación informada entre casos e identificar tendencias generales. Algunos de los resultados indicaron que actualmente hay una tendencia transversal a academizar los procesos de titulación de los nuevos arquitectos; que existen, además, nuevos formatos de habilitación –como por ejemplo la titulación vía magíster– u otros ejercicios que amplían los márgenes del proyecto de arquitectura como único método válido para certificar las competencias disciplinares. La investigación, y parte de sus alcances, son presentados a continuación en torno a cuestionar si efectivamente lo anterior incide o es consecuencia de una expansión disciplinar y de la diversificación de nuevos perfiles profesionales.