METHODOLOGY FOR ASSESSING MATURITY IN THE MANAGEMENT OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY OF THE SUPPLY CHAINS
METODOLOGÍA PARA EVALUAR LA MADUREZ EN LA GESTIÓN DE LA RESPONSABILIDAD SOCIAL EMPRESARIAL DE LAS CADENAS DE SUMINISTROS
Author
Zaldívar Zaragoza, Liliana
Lao León, Yosvani Orlando
Marrero Delgado, Fernando
Abstract
The present research aims to develop a maturity model in the management of Corporate Social Responsibility of supply chains in the Cuban tourism sector, which provides companies with support to identify the critical factors of responsible practices and contributes to achieve a path of excellence towards sustainability. The novelty of this methodology is based on the analysis of 19 practices classified by dimension of Corporate Social Responsibility: economic, social and environmental. A general indicator was designed that made it possible to assess the management of Corporate Social Responsibility of supply chains at six levels of maturity. The tool was applied in a hotel in the Guardalavaca tourist destination, Holguín province, Cuba. The results obtained reflected that the maturity in the management of the Corporate Social Responsibility of the supply chains in the hotel case study is in Level 2 Planning. Improvement strategies were projected to move to the next level of maturity La presente investigación tiene el objetivo de desarrollar un modelo de madurez en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial de las cadenas de suministros en el sector turístico cubano, que proporcione a las empresas un soporte para identificar los factores críticos de las prácticas responsables y contribuya a alcanzar un camino de excelencia hacia la sostenibilidad. La novedad de esta metodología está sustentado en el análisis de 19 prácticas clasificadas por dimensión de la Responsabilidad Social Empresarial: económica, social y ambiental. Se diseñó un indicador general que permitió valorar la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial de las cadenas de suministros en seis niveles de madurez. La herramienta fue aplicada en un hotel del destino turístico Guardalavaca, provincia de Holguín, Cuba. Los resultados obtenidos reflejaron que la madurez en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial de las cadenas de suministros en el hotel caso de estudio se encuentra en el Nivel 2 Planificación. Se proyectaron estrategias de mejora para pasar al siguiente nivel de madurez.