Show simple item record

Eduquemos a Sofía. La polémica Wollstonecraft-Rousseau y el surgimiento de la filosofía política feminista

dc.creatorÁvila Bravo-Villasante, María
dc.date2022-01-04
dc.date.accessioned2022-01-17T21:49:17Z
dc.date.available2022-01-17T21:49:17Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/6860
dc.identifier10.4206/rev.stultifera.2022.v5n1-03
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178279
dc.descriptionThe aim of this article is to analyse Mary Wollstonecraft's defence of egalitarian education against Rousseau's proposal of sexual politics. To account for this polemic, we contextualise the debate within the Enlightenment, specifically in the emergence of feminist theory. In the first part of the article, we will analyse the importance of the universalising abstractions that emerged in the Enlightenment in the erosion of the hierarchies that legitimised the inferiority of women in relation to men. The pedagogy proposed by Rousseau, despite being framed within the framework of Enlightenment thought, posed serious difficulties for the claims of equality of the emerging feminist thought. Mary Wollstonecraft, in a veritable exercise in the philosophy of suspicion, will give an account of the ploy used by Rousseau to legitimise the inferiority of women and thus justify Sophia's unequal education.en-US
dc.descriptionEl objetivo del artículo es analizar la defensa de la educación igualitaria realizada por Mary Wollstonecraft frente a la propuesta de política sexual realizada por Rousseau. Dar cuenta de esta polémica nos lleva a contextualizar el debate en el seno de la Ilustración, en concreto, en el surgimiento de la teoría feminista. En la primera parte del artículo, analizaremos la importancia que tienen las abstracciones universalizadoras que emergen en la Ilustración en la erosión de las jerarquías que legitimaban la inferioridad de las mujeres respecto a los hombres. La pedagogía propuesta por Rousseau, pese a enmarcarse en el pensamiento ilustrado, plantea serias dificultades a las pretensiones de igualdad del emergente pensamiento feminista. Mary Wollstonecraft dará cuenta, en un auténtico ejercicio de filosofía de la sospecha, del ardid utilizado por Rousseau para legitimar la inferioridad de las mujeres y justificar, de este modo, la desigual educación de Sofía.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSede Puerto Montt Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/6860/7766
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Stultiferaes-ES
dc.sourceRevista Stultifera; Vol. 5 Núm. 1 (2022); 35-67en-US
dc.sourceRevista Stultifera; Vol. 5 Núm. 1 (2022); 35-67es-ES
dc.source0719-983X
dc.titleLet's Educate Sofía. The Wollstonecraft-Rousseau Controversy and the Rise of Feminist Political Philosophyen-US
dc.titleEduquemos a Sofía. La polémica Wollstonecraft-Rousseau y el surgimiento de la filosofía política feministaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record