Show simple item record

La función de los acordes predominantes y el rol del contrapunto en su derivación del acorde subdominante: una perspectiva histórica y su teorización contextualizada

dc.creatorSandoval-Cisternas, Enrique
dc.date2022-01-19
dc.date.accessioned2022-03-04T13:29:30Z
dc.date.available2022-03-04T13:29:30Z
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/view/65142
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178575
dc.descriptionThe following work is a theorization and historical review of the predominant term, which is commonly used in the American experience and literature to refer to the chords that intensify the dominant chord V–as well as those with dominant function–in harmonic progressions that end in the tonic triad; other chords with tonic function; or create a cadence on the V degree. Predominant chords are structures build on the scale degree 4 ̂, or 4 ̂#, and also include the 6 ̂, or 6 ̂b. This document proposes and demonstrates that the predominant chords are contrapuntal and stylistic derivations of a special type of subdominant chord identify by Rameau as IVadd6, or ivadd6 in minor key. In Riemann’s system, these chords are labeled as S_5^6 and s_5^6. The most common predominant chords are: IV; iv; IV7, iv7; ii, iio; ii7 iiø7; V/V, V7/V; viio/V; viio7/V; IIb or N (Neapolitan), as well as the German (Gr+6), French (Fr+6), and Italian (It+6) augmented sixth chords.en-US
dc.descriptionEl siguiente trabajo entrega una teorización y revisión histórica del término predominante, el cual es comúnmente utilizado en la experiencia y literatura originada en la experiencia estadounidense para referirse a aquellos acordes que funcionan como intensificadores del acorde de dominante V–o algún otro acorde con función de dominante–en progresiones armónicas que terminan en la tríada tónica; algún otro acorde con función tónica; o configuran una cadencia en el acorde V. Todos los acordes considerados predominantes son estructuras construidas sobre los grados 4 ̂, ó 4 ̂#, y que también incluyen los grados 6 ̂, ó 6 ̂b. Este trabajo propone y demuestra que aquellos acordes considerados predominantes son derivaciones contrapuntísticas y estilísticas de un tipo especial de acorde de subdominante identificado por Rameu como el acorde IVadd6, o ivadd6 en tonalidad menor. En el sistema de Riemman, estos acordes son identificados como S_5^6 y s_5^6. Los acordes comúnmente considerados predominantes son: IV; iv; IV7, iv7; ii, iio; ii7 iiø7; V/V, V7/V; viio/V; viio7/V; IIb o N (napolitano), así como los acordes con sexta aumentada, alemán (Al+6), francés (Fr+6), e italiano (It+6).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/view/65142/69634
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/view/65142/69635
dc.rightsDerechos de autor 2022 Átemuses-ES
dc.sourceÁtemus; Vol. 6 Núm. 12 (2021): Revista Átemus; pp. 19-40es-ES
dc.source0719-885X
dc.titleThe function of the predominant chords and the role of the counterpoint in its derivation from the subdominant chord: a historical perspective and its contextualized theorizationen-US
dc.titleLa función de los acordes predominantes y el rol del contrapunto en su derivación del acorde subdominante: una perspectiva histórica y su teorización contextualizadaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record