The intersubjective relationships as a factor that enhances the learning process
Las relaciones intersubjetivas como un factor potenciador del proceso de aprendizaje
Author
Fernanda Durango, Maria
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/689210.4067/S0718-07052022000200395
Abstract
The article examines the way intersubjective relations and physical scaffolding are resources which contribute and maximize learning in students of high school. The theory of situated cognition was taken as a basis to realize that the cognitive act is constructed in a historic, social and cultural world which involves the use of scaffolding and intersubjectivity. With a qualitative methodology with an exploring-descriptive reach and with information recollecting techniques as a field diary, semi structured interview and focal group, it was possible to demonstrate that a scaffold has a functional use to achieve concrete activities, but the intersubjectivity transcends all the scholar experience and the learning obtained from there has senses and meanings that impact the life of each student. El artículo examina cómo las relaciones intersubjetivas y los andamios físicos son recursos que contribuyen y potencian el aprendizaje de estudiantes de media. Se tomó como base la teoría de la cognición situada para dar cuenta que el acto cognitivo se construye en un mundo histórico, social y cultural que involucra el uso de andamios e intersubjetividad. Con una metodología cualitativa con alcance exploratorio-descriptivo y con técnicas de recolección de información como diario de campo, entrevista semiestructurada y grupo focal, se pudo evidenciar que un andamio tiene un uso funcional para el logro de actividades concretas, pero la intersubjetividad trasciende toda la experiencia escolar y el aprendizaje que de allí se obtiene tiene sentidos y significados que impactan la vida de cada estudiante.