• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

“You are going to have to level out. You are going to have to study more than the others”. Voices of students who attended a preparatory program at the Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile

“Vas a tener que nivelarte. Vas a tener que estudiar más que los otros”. Voces de estudiantes que cursaron un programa propedéutico en la Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile;

Author
Díaz Araya, Mauricio

Peralta Müller, María

Cortés Osorio, Joaquín

Cabrera Rojas, Enzo

Ramos Aguirre, Fabián

Bernal Cárdenas, Arturo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6787
10.4067/S0718-07052021000300207
Abstract
The preparatory program has allowed and facilitated students from municipal establishments to enter the university in Chile. The objective of this research was to reconstruct the stories of Chilean students who attended a preparatory program, specifically the UCN preparatory program, Coquimbo campus. This qualitative research was conducted using the principles of the biographical approach. Eight semi-structured interviews were conducted with students, with the purpose of reconstructing their academic life stories. The qualitative content analysis used showed the emergence of 3 latent-type categories: A) The bridge: stories about the preparatory program B) Immersion: stories about the university field C) Transformation: stories about habitus as a coping strategy. Pierre Bourdieu’s theory facilitated the generation of conclusions regarding the presence of the university market, the ruling class, symbolic violence and the meritocratic habitus system that preparatory students display in the university field.
 
El programa propedéutico ha permitido y facilitado a estudiantes provenientes de establecimientos municipales su ingreso a la universidad en Chile. El objetivo de esta investigación fue reconstruir los relatos de estudiantes chilenos que cursaron un programa propedéutico, específicamente el programa propedéutico UCN, sede Coquimbo. Esta investigación cualitativa fue realizada utilizando los principios del enfoque biográfico. Se realizaron 8 entrevistas semiestructuradas a estudiantes, con el propósito de reconstruir sus relatos de vida académica. El análisis cualitativo de contenido utilizado evidenció el surgimiento de 3 categorías de tipo latente: A) El puente, relatos respecto al programa propedéutico B) La inmersión, relatos sobre el campo universitario C) La transformación, relatos sobre el habitus como estrategia de afrontamiento. La teoría de Pierre Bourdieu facilitó generar conclusiones respecto a la presencia del mercado universitario, la clase dominante, la violencia simbólica y al sistema habitus meritocrático que despliegan los estudiantes propedéutico en el campo universitario.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB