“You are going to have to level out. You are going to have to study more than the others”. Voices of students who attended a preparatory program at the Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile
“Vas a tener que nivelarte. Vas a tener que estudiar más que los otros”. Voces de estudiantes que cursaron un programa propedéutico en la Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile;
Author
Díaz Araya, Mauricio
Peralta Müller, María
Cortés Osorio, Joaquín
Cabrera Rojas, Enzo
Ramos Aguirre, Fabián
Bernal Cárdenas, Arturo
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/678710.4067/S0718-07052021000300207
Abstract
The preparatory program has allowed and facilitated students from municipal establishments to enter the university in Chile. The objective of this research was to reconstruct the stories of Chilean students who attended a preparatory program, specifically the UCN preparatory program, Coquimbo campus. This qualitative research was conducted using the principles of the biographical approach. Eight semi-structured interviews were conducted with students, with the purpose of reconstructing their academic life stories. The qualitative content analysis used showed the emergence of 3 latent-type categories: A) The bridge: stories about the preparatory program B) Immersion: stories about the university field C) Transformation: stories about habitus as a coping strategy. Pierre Bourdieu’s theory facilitated the generation of conclusions regarding the presence of the university market, the ruling class, symbolic violence and the meritocratic habitus system that preparatory students display in the university field. El programa propedéutico ha permitido y facilitado a estudiantes provenientes de establecimientos municipales su ingreso a la universidad en Chile. El objetivo de esta investigación fue reconstruir los relatos de estudiantes chilenos que cursaron un programa propedéutico, específicamente el programa propedéutico UCN, sede Coquimbo. Esta investigación cualitativa fue realizada utilizando los principios del enfoque biográfico. Se realizaron 8 entrevistas semiestructuradas a estudiantes, con el propósito de reconstruir sus relatos de vida académica. El análisis cualitativo de contenido utilizado evidenció el surgimiento de 3 categorías de tipo latente: A) El puente, relatos respecto al programa propedéutico B) La inmersión, relatos sobre el campo universitario C) La transformación, relatos sobre el habitus como estrategia de afrontamiento. La teoría de Pierre Bourdieu facilitó generar conclusiones respecto a la presencia del mercado universitario, la clase dominante, la violencia simbólica y al sistema habitus meritocrático que despliegan los estudiantes propedéutico en el campo universitario.