• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The Water Footprint as an educational strategy for the responsible consumption of water at the Santiago de Cali University

La Huella Hídrica como estrategia educativa para el consumo responsable del agua en la Universidad Santiago de Cali

Author
Arboleda-Tabares, Dahian Alexander

Reyes Talero, Jhon Edgar

Quijano Pérez, Silvia Andrea

Alvear Rodríguez, Carlos Armando

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6879
10.4067/S0718-07052022000200131
Abstract
The excessive appropriation of natural resources is one of the causes of the current environmental crisis. The Water Footprint (WF) is an indicator that provides information on the impact of human activities on water and, therefore, has the potential to educate the individual on the proper management of this resource. Due to the fact that the investigations that calculate the WF in university contexts focus on the environmental and economic analysis of said indicator but not on making educational interventions, this research evaluates the WF of the staff of the Santiago de Cali University (USC) to promote responsible habits of water consumption through a pedagogical proposal. Using non-parametric tests, it calculates the WF of the university staff to design a primer, concluding that the content is valid to promote the responsible use of water at USC after being subjected to the judgment of experts.
 
La apropiación desmedida de los recursos naturales es una de las causas de la actual crisis ambiental. La Huella Hídrica (HH) es un indicador que brinda información sobre el impacto de las actividades humanas sobre el agua y, por tanto, tiene el potencial de educar al individuo sobre la adecuada gestión de este recurso. Debido a que las investigaciones que calculan la HH en contextos universitarios se enfocan en el análisis ambiental y económico de dicho indicador mas no en hacer intervenciones educativas, esta investigación evalúa la HH del personal de la Universidad Santiago de Cali (USC) para promover hábitos responsables de consumo de agua a través de una propuesta pedagógica. Valiéndose de pruebas no paramétricas calcula la HH del personal universitario para diseñar una cartilla, concluyendo que el contenido es válido para fomentar el uso responsable del agua en la USC luego de ser sometida al juicio de expertos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB