Show simple item record

Maestros que investigan: un estatus aún en disputa;

dc.creatorAguilar-Forero, Nicolás
dc.creatorCifuentes, Gary
dc.date2021-12-07
dc.date.accessioned2022-03-07T11:07:08Z
dc.date.available2022-03-07T11:07:08Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6783
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000300125
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178717
dc.descriptionThis work is based on a study that characterized the research practices of teachers, as well as the characteristics of the institutions that promote or limit such research in Bogotá, Colombia. Based on a mixed sequential-concurrent exploratory study, we analyzed the way in which the practices of investigating teachers are traversed by both institutional and cultural conditions. On the former, barriers associated with time availability and little internal and external accompaniment were identified to investigate, write and socialize the research carried out. Regarding the cultural dimension, it was found that the status of a teacher-researcher must still be defended in educational institutions, an element that deserves special reflection given the increasing number of teachers in (or with) postgraduate training who develop researches in Bogotá. This work may be relevant for researchers in education, decision makers in teacher training policies and public sector teachers.en-US
dc.descriptionEste trabajo parte de un estudio que caracterizó las prácticas de docentes investigadores, así como las características de las instituciones que promueven o limitan dicha investigación en Bogotá, Colombia. Con base en un estudio mixto de tipo exploratorio secuencial-concurrente, se analizó el modo en que las prácticas de los docentes que investigan están atravesadas por condiciones tanto institucionales como culturales. Sobre las primeras se identificaron barreras asociadas a la disponibilidad de tiempo y al poco acompañamiento interno y externo para investigar, escribir y socializar las investigaciones realizadas. Respecto a la dimensión cultural, se encontró que el estatus de maestro investigador debe aún ser defendido en las instituciones educativas, elemento que merece especial reflexión dado el aumento creciente de maestros en (o con) formación posgradual que investigan en Bogotá. Este trabajo puede ser relevante para investigadores en educación, tomadores de decisiones en políticas de formación docente y maestros del sector público.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6783/7695
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 125-139en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 125-139es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleTeachers researching: A status still on disputeen-US
dc.titleMaestros que investigan: un estatus aún en disputaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record