Show simple item record

Pedagogía restaurativa: una propuesta de resignificación educativa para la reconstrucción del tejido social en Colombia

dc.creatorLlinás Torres, Claudia
dc.creatorAníbal Guerra, David de Jesús
dc.date2022-11-23
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6880
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000200159
dc.descriptionThis article is derived from the research of the doctoral thesis called: Restorative pedagogy for the reconstruction of the social fabric in the Colombian post-conflict; which considered the most relevant events of the armed conflict in Colombia as causing the country’s social detriment. For this reason, the affectations generated by state negligence when establishing ineffective guidelines to solve the crisis of violence existing in the country are explained. Furthermore, because in its lack of assertiveness it avoided the participation of the victims and the use of pedagogical tools for restorative purposes around them. In this methodologically oriented qualitative research, using the socio-critical paradigm and the design of participatory action research, the construction of the ontological, epistemological and methodological foundations relevant to the creation of a restorative pedagogy oriented to the recovery of the social fabric in Colombia was achieved.en-US
dc.descriptionEl presente artículo se deriva de la investigación de tesis doctoral denominada: Pedagogía restaurativa para la reconstrucción del tejido social en el postconflicto colombiano; la cual consideró los acontecimientos más relevantes del conflicto armado en Colombia como los causantes del detrimento social del país. Por ello, se explican las afectaciones generadas por la negligencia estatal al establecer lineamientos ineficaces para solucionar la crisis de violencia existente en el país. Más aún, porque en su falta de asertividad evitó la participación de las víctimas y el empleo de herramientas pedagógicas con fines restaurativos en torno a estas. En esta investigación cualitativa orientada metodológicamente con el empleo del paradigma socio crítico y el diseño de la investigación acción participativa, se logró la construcción de los fundamentos ontológicos, epistemológicos y metodológicos pertinentes para la creación de una pedagogía restaurativa orientada a la recuperación del tejido social en Colombia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6880/7965
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 2 (2022); 159-178en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 2 (2022); 159-178es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectEstadoes-ES
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectvíctimases-ES
dc.subjectpazes-ES
dc.subjectrestauración sociales-ES
dc.subjectStateen-US
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectvictimsen-US
dc.subjectpeaceen-US
dc.subjectsocial restorationen-US
dc.titleRestorative pedagogy: a proposal for educational resignification for the reconstruction of the social fabric in Colombiaen-US
dc.titlePedagogía restaurativa: una propuesta de resignificación educativa para la reconstrucción del tejido social en Colombiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record