• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Reading comprehension of basic education students

La comprensión lectora de escolares de educación básica

Author
Gallego Ortega, José Luis

Figueroa Sepúlveda, Susana

Rodrí­guez Fuentes, Antonio

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2066
10.29344/0717621X.40.2066
Abstract
The acquisition of new knowledge depends on the reading. The main objective of this research was to know the level of reading comprehension of a sample of Chilean students educated in a financed urban school. Through a quantitative and transverse study a total of 186 students (95 girls and 91 boys) from the 2nd to the 8th course of basic education were evaluated in order to know their level of reading comprehension (literal, deductible and critical) and their level of reading learning (insufficient, elementary and appropriate). The results of this research show that the level of reading comprehension and, consequently, its learning, decreases as far as the students progress in the school year, bringing to light aninappropriate progression with regards to the reading development, as well as that there are no significant differences because of the sex.
 
El principal objetivo de esta investigación fue conocer el nivel de comprensión lectora de una muestra de estudiantes chilenos, escolarizados en un centro urbano subvencionado. Mediante un estudio transversal de corte cuantitativo, fue evaluado un total de 186 alumnos (95 niñas y 91 niños) de segundo año a octavo año de educación básica, para conocer su nivel de comprensión lectora (literal, inferencial y crí­tico) y su nivel de aprendizaje lector (insuficiente, elemental y adecuado). Los resultados revelaron que el nivel de comprensión lectora y, por tanto, su aprendizaje, se empobrece a medida que los estudiantes avanzan de curso escolar, comprobándose una progresión inadecuada en cuanto al desarrollo de lalectura, así­ como la inexistencia de diferencias significativas por razón de género.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB