Show simple item record

La comprensión lectora de escolares de educación básica

dc.creatorGallego Ortega, José Luis
dc.creatorFigueroa Sepúlveda, Susana
dc.creatorRodrí­guez Fuentes, Antonio
dc.date2019-10-20
dc.date.accessioned2022-03-08T10:39:45Z
dc.date.available2022-03-08T10:39:45Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2066
dc.identifier10.29344/0717621X.40.2066
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/179669
dc.descriptionThe acquisition of new knowledge depends on the reading. The main objective of this research was to know the level of reading comprehension of a sample of Chilean students educated in a financed urban school. Through a quantitative and transverse study a total of 186 students (95 girls and 91 boys) from the 2nd to the 8th course of basic education were evaluated in order to know their level of reading comprehension (literal, deductible and critical) and their level of reading learning (insufficient, elementary and appropriate). The results of this research show that the level of reading comprehension and, consequently, its learning, decreases as far as the students progress in the school year, bringing to light aninappropriate progression with regards to the reading development, as well as that there are no significant differences because of the sex.en-US
dc.descriptionEl principal objetivo de esta investigación fue conocer el nivel de comprensión lectora de una muestra de estudiantes chilenos, escolarizados en un centro urbano subvencionado. Mediante un estudio transversal de corte cuantitativo, fue evaluado un total de 186 alumnos (95 niñas y 91 niños) de segundo año a octavo año de educación básica, para conocer su nivel de comprensión lectora (literal, inferencial y crí­tico) y su nivel de aprendizaje lector (insuficiente, elemental y adecuado). Los resultados revelaron que el nivel de comprensión lectora y, por tanto, su aprendizaje, se empobrece a medida que los estudiantes avanzan de curso escolar, comprobándose una progresión inadecuada en cuanto al desarrollo de lalectura, así­ como la inexistencia de diferencias significativas por razón de género.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2066/1851
dc.rightsDerechos de autor 2019 Literatura y Lingüísticaes-ES
dc.sourceLiteratura y Linguí­stica; No. 40 (2019): Literatura y Lingüística; 187-208en-US
dc.sourceLiteratura y Lingüística; Núm. 40 (2019): Literatura y Lingüística; 187-208es-ES
dc.source0717-621X
dc.source0716-5811
dc.subjectevaluationen-US
dc.subjectoral readingen-US
dc.subjectreadingen-US
dc.subjectevaluaciónes-ES
dc.subjectlecturaes-ES
dc.subjectlectura orales-ES
dc.titleReading comprehension of basic education studentsen-US
dc.titleLa comprensión lectora de escolares de educación básicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtí­culo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record