• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Text complexity, passive vocabulary and reading comprehension in primary school Chilean students

Complejidad textual, vocabulario pasivo y comprensión lectora en escolares chilenos de segundo ciclo básico

Author
Novoa Lagos, Abraham

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2068
10.29344/0717621X.40.2068
Abstract
The aim of this study is to determine to what extent text complexity and passive vocabulary comprehension influence global comprehension of texts and the specific reading skills the comprehension task entails. A quasi-experimental study was conducted involving 66 sixth grade students (11 and 12 years old). Two versions of the same test were developed and the difficulty level of each text was modified. Passive vocabulary comprehension was measured using the Picture Vocabulary Test designed for Chile (TEVI-R). The study data shows significant group differences regarding text complexity, but not associated to passive vocabulary comprehension when measuring comprehension globally. The multivariate analysis of variance shows significant results only in some univariate analyses, which are discussed in this study. 
 
El objetivo de este estudio fue determinar en qué medida la complejidad textual y la comprensión del vocabulario pasivo inciden en la comprensión global de los textos y en las habilidades especí­ficas de lectura establecidas por la tarea de comprensión. Se llevó a cabo una investigación de tipo cuasiexperimental y la muestra estuvo compuesta por 66 alumnos de sexto año básico (de entre 11 y 12 años). Se elaboraron dos versiones de una misma prueba y se modificaron los í­ndices de dificultad de cada texto. La comprensión del vocabulario pasivo se midió a través del test de vocabulario en imágenes (TEVI-R) validado para Chile. Los datos de este estudio muestran diferencias en los grupos comparados de acuerdo con la complejidad de los textos, pero no debido a la comprensión del vocabulario pasivo en el caso de la comprensión global. El análisis multivariado de la varianza solo arroja resultados significativos en algunos análisis univariados, los que se discuten en este estudio.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB