The pedagogical practice in the phase before reading in text comprehension classes in high school
La práctica pedagógica en la fase antes de la lectura en clases de comprensión de textos en enseñanza media
Author
Iturra Herrera, Carolina
Donoso Osorio, Elizabeth
Fuentes Román, Ivonne
Abstract
This work analyzed the before reading phase in middle school classes to identify teaching practices linked to the teaching of text comprehension and promotion of metacognitive strategies. Thirty classes of the 2009 and 2013 teaching performance evaluation system were selected. These were studied using a system of discourse analysis that considered the type of task included, the communicative pattern and the public production constructed. The results showed patterns linked to the sequentiality of the tasks, types of communicative patterns and public production in each task, which could contribute to the modeling of cognitive strategies, detecting only differences in the contents of the planning tasks, whilethe rest of the patterns remained similar.
Este trabajo analizó la fase antes de la lectura en clases de enseñanza media para identificar prácticas docentes vinculadas con la enseñanza de la comprensión de textos y promoción de estrategias metacognitivas. Se seleccionaron 30 clases del sistema de evaluación del desempeño docente 2009 y 2013, las que fueron estudiadas utilizando un sistema de análisis del discurso considerando el tipo de tarea incluida, el patrón comunicativo y las elaboraciones públicas construidas. Los resultados arrojaron patrones afines con la secuencialidad en las tareas, tipos de patrones comunicativos y elaboraciones públicas en cada tarea que contribuirían al modelaje de las estrategias cognitivas, detectándose solo diferencias en los contenidos de las tareas de planificación, en tanto los patrones restantes se mantuvieron similares.