• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Genre pedagogy to develop engagement in academic writing in higher education

Pedagogí­a de géneros textuales para fomentar engagement en la escritura académica en educación superior

Author
Bení­tez Velásquez, Teresa de Jesús

Guariguata, Yanuacelly

Pérez, Adriana

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2124
10.29344/0717621X.43.2124
Abstract
This article reports the results of a mixed-method qualitative Action Research project conducted at Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia) in an L1 Communicative Competence course. The main purpose of the project was to analyze the contribution of Genre-based literacy pedagogy and Active Learning techniques in both students' behavioral and emotional engagement, as well as their performance in the writing classes. The sample included 63 students from three different groups. Data was collected through class observations, interviews, document analysis, and surveys. Results demonstrated increased behavioral and emotional engagement, evidenced in active participation and involvement in activities, fulfillment of duties, interest in activities, and interaction with teachers and peers. In addition, students' texts confirmed appropriation of the generic and linguistic characteristics of factorial explanation genre.
 
Este artí­culo presenta los resultados de un proyecto de Investigación-Acción de corte cualitativo, implementado en una de las asignaturas de formación básica en competencias comunicativas de la Universidad del Norte (Barranquilla-Colombia). El propósito es analizar la contribución de la Pedagogí­a de Géneros textuales y las estrategias de Aprendizaje activo en el engagement emocional y comportamental de los estudiantes, así­ como en su desempeño en las clases de escritura. En el estudio participaron 63 estudiantes. Los datos fueron recolectados a través de observaciones de clases, entrevistas, análisis de documentos y encuestas. Los resultados demostraron incremento en el engagement emocional y comportamental, evidenciado en una participación activa e involucramiento en las actividades, cumplimiento de tareas y compromisos, interés e interacción activa con docentes y pares durante las actividades.  Asimismo, los textos de los estudiantes al final del semestre confirmaron apropiación de las caracterí­sticas genéricas, léxico-gramaticales y semántico-discursivas del género explicación factorial académico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB