• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

The typical and atypical development of subordination in spanish. Study in two populations

El desarrollo tí­pico y atí­pico de la subordinación en español. Estudio en dos poblaciones.

Author
Crespo, Nina

Alvarado, Carola

Sepúlveda, Jeannette

Figueroa-Leighton, Alejandra

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2270
10.29344/0717621X.41.2270
Abstract
Children with Specific Language Impairment (SLI) show an alteration in the processing of subordination. It is interesting to examine here the increase of these structures and the record of the failures that these children produce as they grow in age, with respect to their peers with TD. To do this, a longitudinal, descriptive-comparative study with 50 students "”25 SLI, 25 TD"” who told three stories was proposed. The corpus was collected at three different times of their schooling distributed in two years (five, six and seven years). In the analysis, two indices were applied: that of subordination productivity and that of interclausular deviations in subordination, and different types of interclausular deviations were identified: substitution, incorporation, elision, disagreement. The results have allowed us to observe that ontogenetically the SLI group increases the use of subordination as, but also significantly increases interclausular deviations from its TD pairs.
 
Los niños con trastorno especí­fico del lenguaje evidencian una alteración en el procesamiento de la subordinación. Interesa examinar aquí­ el aumento de dichas estructuras y el registro de los fallos que producen estos niños a medida que crecen respecto de sus pares con desarrollo tí­pico. Para ello, se planteó un estudio longitudinal, descriptivo-comparativo con 50 estudiantes (25 TEL, 25 DT) quienes recontaron tres cuentos. El corpus fue recolectado en tres momentos diferentes de su escolarización, distribuidos en dos años (cinco, seis y siete años). En el análisis se aplicaron dos í­ndices: productividad de subordinación y desviaciones interclausulares en la subordinación y se identificaron diferentes desviaciones interclausulares: sustitución, incorporación, elisión y discordancia. Los resultados permiten observar que el grupo TEL aumenta el uso de subordinación y las desviaciones interclausulares respecto de sus pares con desarrollo tí­pico.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB