• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

"Literacy to Legislate" : A Hegemonic Ideology Reproduced by the Peruvian Newspaper Correo

"La literacidad para legislar" : Una ideologí­a hegemónica reproducida por el diario peruano Correo

Author
Lovón Cueva, Marco Antonio

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2271
10.29344/0717621X.41.2271
Abstract
This study analyzes the relationship between the spelling of former congresswoman Supa and the associated assessments by the newspaper Correo of what is considered "writing" for legislation. Methodologically, an ideological analysis of journalistic discourse is made. The paper identifies two representations of spelling and writing in general. Considering the autonomous model of literacy, it is explained that the Courier assumes that writing creates and develops higher-level cognitive skills, and that it leads to economic progress, so that not everyone can be a parliamentarian. On the other hand, from the new studies of literacy, it is concluded that these assumptions turn out to be unsustainable beliefs, and even generate racism, because literacy goes beyond technical and racial aspects.
 
Este estudio analiza la relación entre la ortografí­a de la excongresista Supa y las valoraciones expresadas por el diario Correo en torno a lo que se considera "la escritura" para legislar. Metodológicamente, se realizó un análisis ideológico del discurso periodí­stico. En el trabajo se identificaron dos representaciones acerca de la ortografí­a y la escritura en general. Considerando el modelo autónomo de la literacidad, se explica que Correo asume que la escritura crea y desarrolla habilidades cognitivas de nivel superior, y que conduce al progreso económico, por lo que cualquier persona no puede ser parlamentaria. Por otro lado, desde los nuevos estudios de la literacidad, se concluye que estas asunciones resultan ser creencias insostenibles, e incluso generadoras de racismo, porque la literacidad trasciende los aspectos técnicos y raciales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB