Acquisition and development of fiction reading learning in boys and girls in schools in Córdoba, Argentina
Adquisición y desarrollo de aprendizajes de la lectura de ficción en niños y niñas en escuelas de Córdoba, Argentina
Author
Maina, Melisa
Rivera Vargas, Pablo
Lindín, Carles
Abstract
The kids read fiction to learn: children's literary experience is the result of a research that analyzes the main aspects in the development of reading literary in the childhood. This research was made in four schools in the province of Córdoba (Argentina), and was based on the implementation of recreational-literary activities for multiple groups of student boys and girls, with the aim of analyzing how they enhance reading through a playful bond. In the results, we will present a series of empirically based categories, obtained from the grounded theory model and called: time, senses, social plots, subjective work and the experience in daily life. Las niñas y los niños leen ficción para aprender: la experiencia literaria infantil es el resultado de una investigación que analiza los aspectos que resultan relevantes en el desarrollo y adquisición de aprendizajes de la lectura de ficción en la infancia. Esta investigación se realizó en cuatro escuelas de la provincia de Córdoba (Argentina), y estuvo basada en la implementación de actividades lúdico-literarias a múltiples grupos de niños y niñas estudiantes, con el objetivo de analizar cómo estas potencian la lectura a través de un vínculo lúdico. En los resultados, presentaremos una serie de categorías de base empírica, obtenidas a partir del modelo de la grounded theory y denominadas: tiempo, sentidos, tramas sociales, trabajo subjetivo y la experiencia incrustada en la vida cotidiana.