• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Panorama y canon en la enseñanza de la gramática española en Colombia durante el siglo XIX

Author
Martí­nez-Atienza de Dios, Marí­a

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2427
10.29344/0717621X.44.2427
Abstract
Our object of study is the analysis of the teaching of Spanish grammar in Colombian schools during the 19th century. To do this, we have based on a corpus of works published in the country between 1826 and 1889, which had a notable influence on the education of the subject at hand. We have analyzed the grammatical doctrines present in the corpus works, in which we follow the canon theory (Zamorano Aguilar, 2010a). To do this, we study the references on the covers to authors considered fundamental, as well as the information contained in the paratexts. To the explicit citations of the canon throughout the work, we add the implicit references, which we find in the analysis of morphology and syntax; in particular, we attend to the study of the verb. We have verified that there is an evolution in grammatical doctrine and that, from the theoretical-methodological point of view, four trends can be established.
 
Constituye nuestro objeto de estudio el análisis de la enseñanza de la gramática española en las escuelas de Colombia durante el siglo XIX. Para ello, nos hemos basado en un corpus de obras publicadas en el paí­s entre 1826 y 1889, que tuvieron una notable influencia en la educación de la materia que nos ocupa. Hemos analizado las doctrinas gramaticales presentes en las obras del corpus, en lo que seguimos la teorí­a del canon (Zamorano Aguilar, 2010a). Para ello, estudiamos las referencias en las portadas a autores considerados fundamentales, así­ como la información contenida en los paratextos. A las citas explí­citas del canon a lo largo de la obra, sumamos las referencias implí­citas, que encontramos en el análisis de la morfologí­a y de la sintaxis; de modo particular, atendemos al estudio del verbo. Hemos comprobado que existe una evolución en la doctrina gramatical y que, desde el punto de vista teórico-metodológico, pueden establecerse cuatro tendencias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB