• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Compass opening. David Bowie in three texts by Jorge Dí­az, José Donoso and Roberto Bolaño

Compás de apertura. David Bowie en tres textos de Jorge Dí­az, José Donoso y Roberto Bolaño

Author
Aliaga Araneda, Sergio

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2698
10.29344/0717621X.43.2698
Abstract
David Bowie is threaded through this essay, as a driver or even anexcuse. I look at the person, his work, and his profession, and unravelthree threads, namely, of Jorge Dí­az, José Donoso and RobertoBolaño, where each one will absorb the singer-songwriter'saura, invoking him to show divergence ("Todos las fiestas delmañana" ) (In English: All Tomorrow's Parties) " [written in 1981,but published in 2013]), strangeness (El jardí­n de al lado) (In English: The Garden Next Door) [1980]) or apprehension (Consejos de un discí­pulo de Morrison a un fanático de Joyce) (In English: Advice from a Morrison disciple to a Joyce fan) [1983]) in a scenario of exile. Based on what has been said, I note how the figure, the music and even the reading of Bowie, mark three scenes pertaining to the fateful 80s, in which exile appears as an experience to deconstruct any compass opening.
 
La madeja de este ensayo es David Bowie, como un motor o siquiera una excusa. Tomándome de su figura, su obra, y sus finitos quehaceres, devano tres hilos, a saber, el de Jorge Dí­az, José Donoso seguido por Roberto Bolaño, donde cada uno absorberá la estela del cantautor, invocándole para evidenciar divergencia ("Todas las fiestas del mañana" [escrito en 1981, pero publicado en 2013]), extrañeza (El jardí­n de al lado [1980]) o aprehensión (Consejos de un discí­pulo de Morrison a un fanático de Joyce [1983]) frente a un escenario marcado por el exilio. En función de lo dicho, constato cómo la figura, la música e inclusive la lectura de Bowie, marca tres escenas pertenecientes a los fatí­dicos años 80, en los cuales, el exilio asoma como una experiencia a desgranar cual compás de apertura.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB