Meanings constructed by academics about the teaching of linguistics for teacher training: a case study
Significados construidos por académicos sobre la enseñanza de la Lingüística para profesores en formación: un estudio de caso
Author
Moya Muñoz, Patricio
Rubio Manríquez, Manuel
Abstract
This article describes the meanings constructed by academics in the linguistics area of a university regarding the teaching of the discipline to future teachers of L1 Spanish. It corresponds to a qualitative case study that involved interviews with 11 academics who teach in the Spanish Teacher Program. The results indicate that the discourse of academics is distributed in two contrasting points linked to the teaching of linguistics: a) a valid scientific knowledge in itself and b) the formation of an active subject aware of their discursive practices. It is concluded that there is an untreated tension between an applicationist vision of positivist roots versus a vision of didactic reworking of content based on a humanistic approach. En este artículo se describen los significados construidos por académicos del área de lingüística de una universidad respecto de la enseñanza de la disciplina a futuros profesores de L1. Corresponde a un estudio de caso cualitativo que implicó una entrevista a 11 académicos que enseñan en la carrera de Pedagogía en Castellano. Los resultados indican que el discurso de los académicos se distribuye en dos polos vinculados con la enseñanza de la Lingüística: a) un saber científico válido en sí mismo y b) la formación de un sujeto activo consciente de sus prácticas discursivas. Se concluye que existe una tensión no abordada entre una visión aplicacionista de raigambre positivista versus una visión de reelaboración didáctica del contenido basada en un enfoque humanista.