• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Meanings constructed by academics about the teaching of linguistics for teacher training: a case study

Significados construidos por académicos sobre la enseñanza de la Lingüística para profesores en formación: un estudio de caso

Author
Moya Muñoz, Patricio

Rubio Manrí­quez, Manuel

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2781
10.29344/0717621X.43.2781
Abstract
This article describes the meanings constructed by academics in the linguistics area of a university regarding the teaching of the discipline to future teachers of L1 Spanish. It corresponds to a qualitative case study that involved interviews with 11 academics who teach in the Spanish Teacher Program. The results indicate that the discourse of academics is distributed in two contrasting points linked to the teaching of linguistics: a) a valid scientific knowledge in itself and b) the formation of an active subject aware of their discursive practices. It is concluded that there is an untreated tension between an applicationist vision of positivist roots versus a vision of didactic reworking of content based on a humanistic approach.
 
En este artí­culo se describen los significados construidos por académicos del área de lingüística de una universidad respecto de la enseñanza de la disciplina a futuros profesores de L1. Corresponde a un estudio de caso cualitativo que implicó una entrevista a 11 académicos que enseñan en la carrera de Pedagogí­a en Castellano. Los resultados indican que el discurso de los académicos se distribuye en dos polos vinculados con la enseñanza de la Lingüística: a) un saber cientí­fico válido en sí­ mismo y b) la formación de un sujeto activo consciente de sus prácticas discursivas. Se concluye que existe una tensión no abordada entre una visión aplicacionista de raigambre positivista versus una visión de reelaboración didáctica del contenido basada en un enfoque humanista.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB