• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

The development of writing in linguistic contact situations: a case study

El desarrollo de la escritura en situaciones de contacto lingí¼í­stico: un estudio de caso

Author
Riveros Diegues, Nicole

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2783
10.29344/0717621X.43.2783
Abstract
Diverse social representations and linguistic uses coexist inschool contexts with cultural diversity. These constructionsenable the building of identities in which we place ourselves inthe world and through which we establish relationships withothers. The school system, as one of the main means of socialization,must guarantee that the communication skills promotedin pedagogical practices sustain and reinforce the links between language and culture, especially in intercultural classrooms. Forthat reason, we analyzed 31 narrative texts of medium lengthand in them we were able to witness linguistic uses of Quechuain constructions written in the Spanish language. We argue thatthese degrees of interference generate difficulties in the understandingand production of speech, so we suggest didactic strategiesthat facilitate the approach to written composition in contextsof linguistic diversity.
 
En contextos escolares caracterizados por la diversidad cultural, conviven representaciones sociales y usos lingí¼í­sticos diversos. Estas construcciones posibilitan la concreción de identidades con las que nos situamos en el mundo y, a través de las cuales, establecemos relaciones con los otros. En este sentido, el sistema escolar, como uno de los principales medios de socialización, debe garantizar que las habilidades comunicativas promovidas en las prácticas pedagógicas sostengan y refuercen los ví­nculos entre la lengua y la cultura, sobre todo en aulas interculturales. Por lo anterior, analizamos 31 textos narrativos de mediana extensión y en ellos pudimos evidenciar usos lingí¼í­sticos del quechua en construcciones escritas en lengua española. Sostenemos que estos grados de interferencia generan dificultades en la comprensión y producción de los discursos, por lo que sugerimos, en este estudio, estrategias didácticas que faciliten el abordaje de la composición escrita en contextos de diversidad lingüística.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB