• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Uncle's Tales: the work of kinship in Paula González's Galvarino (2012)

El cuento del tí­o: el trabajo del parentesco en Galvarino (2012) de Paula González

Author
Cristián Opazo

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/3020
10.29344/0717621X.44.3020
Abstract
In this paper, I analyze the play Galvarino, directed by Paula González Seguel. Frequently described by critics as a piece of autobiographical theatre, Galvarino stages the results of a research project lead by González. Through this research, González tries to recover the figure of her missing uncle, Galvarino Ancamil Mercado (a Mapuche teenager who was exiled in the Soviet Union after de military coup and then murdered by skinheads in Moscow's suburbs). The statement of this paper says that González's work adopts the shape of the work of kinship: A series of domestic and invisible labors that maintain family relations even in circumstances of death and forced migration. According to this statement, the main goal of this paper is to discover which theatre skills González has to operate to develop her work of restoration in contemporary Chile"”a cultural field haunted by racism and xenophobia. In the end, I conclude that González found in the voice of his missing uncle a secret language to start a revolt against oblivion.
 
En este artí­culo, se analiza el montaje teatral Galvarino (Santiago, 2012), dirigido y protagonizado por Paula González Seguel (Santiago, 1984). Tipificado como (auto)biográfico, el montaje es el resultado de un trabajo investigación liderado por González cuyo objetivo es recomponer la biografí­a de su tí­o, Galvarino Ancamil Mercado (adolescente mapuche becado en URSS por el gobierno de la UP [1970-1973], privado de volver a Chile por la dictadura [1973-1990] y, en su irreversible exilio, acribillado por una pandilla de skinheads [1993]). La hipótesis que guí­a el análisis señala que, tal como lo practica González, el proceso de escenificación de Galvarino adopta la forma del trabajo del parentesco: serie de labores cotidianas que propician el mantenimiento de los lazos de familia con parientes, incluso, más allá del destierro y la muerte. De la hipótesis, se desprende un objetivo: determinar qué estrategias escénicas debe desplegar González "”como directora y actriz"”para recuperar la figura de su tí­o asesinado en medio de un campo cultural asechado por el racismo y la censura. Al final, se concluye que González halla, en la voz del tí­o extraviado, una lengua que le permite rebelarse contra las estéticas y las polí­ticas que rigen la convivencia transicional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB