Show simple item record

Desafío de la realidad educativa en el mundo vs realidad educativa venezolana

dc.creatorGolcheidt Carrera, Omaira
dc.date1970-01-01
dc.date.accessioned2022-03-08T10:55:38Z
dc.date.available2022-03-08T10:55:38Z
dc.identifierhttp://revistace.ucm.cl/article/view/808
dc.identifier10.29035/rce.10.65
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/179825
dc.descriptionObviously, the pandemic caused by the COVID-19 virus caused great forecasts to be made throughout the world, activating the so-called health emergency in order to protect humanity and avoid fatal outcomes. Likewise, large organizations also made their adjustments, making changes in their work modalities, migrating from a face-to-face mode to a virtual one. The educational field is not escaping this new panorama, where from this moment it was evident that the vast majority of teachers were not trained to face the new educational reality under a virtual context and mediated by ICT. Based on this premise, a review is made of the work prepared by Flores et al. (2020), which is taken as a basis to carry out the comparative analysis of the educational realities of teachers belonging to a rural area located in the province of Manabí-Ecuador and the experience of the Universidad Politécnica Territorial del Zulia (UPTZ) in Venezuela. The purpose of the research is to describe the experience of implementing Distance Education adopted in the face of the health emergency caused by the COVID-19 pandemic. The study is based on the proposals of Chavaro (2016), Salgado (2015), ECLAC-UNESCO (2020), Argandoña et al. (2020) and Flores et al. (2020) among others. The methodology used was descriptive, with a mixed approach where the application of quantitative and quantitative methods and techniques is handled; The sample consisted of a group of 150 teachers, in the case of the province of Manabí-Ecuador. While in the case of the Universidad Politécnica Territorial del Zulia (UPTZ) Venezuela, the sample was represented by 27 teachers and 15 students. The results showed the preponderance of the teaching role as a leader with commitment and vocation, who, even in the midst of a crisis that also affects him, maintains their desire to offer the best of their skills in favor of children and young people.en-US
dc.descriptionEvidentemente, la pandemia originada por el virus COVID-19 generó que en todo el mundo se tomaran grandes previsiones, activándose la llamada emergencia sanitaria con la finalidad de resguardar a la humanidad y evitar desenlaces fatales. Asimismo, las grandes organizaciones efectuaron sus adecuaciones, haciendo cambios en sus modalidades de trabajo, emigrando de la presencial a una virtual. No escapa a este nuevo panorama el ámbito educativo, donde a partir de este momento se evidenció que la gran mayoría de los docentes no estaban capacitados para afrontar la nueva realidad educativa bajo un contexto virtual y mediado por las TIC. A partir de esta premisa, se hace la revisión del trabajo elaborado por Flores et al. (2020), el cual se toma de base para realizar el análisis comparativo de las realidades educativas de docentes pertenecientes a una zona rural ubicada en la provincia de Manabí-Ecuador, y la experiencia de la Universidad Politécnica Territorial del Zulia (UPTZ), en Venezuela. El propósito de la investigación es describir la experiencia de implementar la Educación a Distancia adoptada ante la emergencia sanitaria provocada por la pandemia COVID-19. El estudio se fundamenta en los planteamientos de Chavaro (2016), Salgado (2015), CEPAL-Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina (2020), Argandoña et al. (2020) y Flores et al. (2020), entre otros. La metodología empleada fue de tipo descriptiva, con enfoque mixto, donde se maneja la aplicación de métodos y técnicas de tipo cuantitativo y cuantitativo; la muestra estuvo constituida por un grupo de 150 docentes, para el caso de la provincia de Manabí-Ecuador, mientras que para el caso de la Universidad Politécnica Territorial del Zulia (UPTZ) Venezuela, la muestra estuvo representada por 27 docentes y 15 estudiantes. Los resultados arrojaron la preponderancia del rol docente como un líder con compromiso y vocación, que aun en medio de una crisis, que también lo afecta, mantiene su deseo de brindar lo mejor de sus competencias en favor de los niños y jóvenes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistace.ucm.cl/article/view/808/859
dc.rightsDerechos de autor 2021 Omaira Golcheidt Carreraes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceConvergencia Educativa; Núm. 10 (2021): Revista Convergencia Educativa; 65-77es-ES
dc.source0719-3351
dc.titleChallenge of educational reality in the world vs. venezuelan educational realityen-US
dc.titleDesafío de la realidad educativa en el mundo vs realidad educativa venezolanaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículos de Investigaciónes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record