• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Parental Scaffolding During Television Co-Viewing in Costa Rican Mothers and Their Preschoolers

Andamiaje Parental Durante el Visionado Televisivo Conjunto en Madres Costarricenses y sus Hijos Preescolares

Author
Carmiol, Ana M.

Pérez-Sánchez, Rolando

Mata Calderón, Adriana

Molina Mesén, Isabel

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/21703
10.7764/psykhe.2019.21703
Abstract
     Different perspectives about the impact of early exposure to communication and information technologies are currently available in the literature. However, little is known about the use of these technologies among children. This article describes how Costa Rican preschoolers watch television. Study 1 specifies the context in which children watch television at home. A survey was applied to 285 families with children between 2 and 8 years old (M = 5 years and 2 months, SD = 12.75 months) using convenience sampling. Questionnaires were distributed through social networks and in four preschools. Results indicated that children watch television in the company of their parents, who reported talking about the contents of the televised programs with their children. Based on these results, the aim of Study 2 was to characterize the parental scaffolding provided during television co-viewing. Using convenience sampling, video recordings of 17 mother-child dyads (M = 3 years and 9 months, SD = 6.45 months) watching a child television program were completed. Videotape analyses indicated that mothers talked to children while watching the program. These conversations mostly described program's content, mainly using labeling and description of actions, followed by evaluations of the program's content and connections between the content and the child's personal experiences. The use of predictions and inferences about the content of the program was scarce. Taken together, these results inform the development of future studies aimed at evaluating the potential of co-viewing to promote child development.
 
Actualmente existen distintas posiciones sobre los efectos del uso de las tecnologías de la información y la comunicación en el desarrollo infantil, aunque poco se conoce sobre su utilización en edades tempranas. Este artículo describe el visionado televisivo en niños y niñas preescolares costarricenses. El Estudio 1 se propuso detallar el contexto de visionado televisivo de niños y niñas en el hogar. Se realizó una encuesta mediante un muestreo por conveniencia a 285 familias de niños y niñas con edades entre 2 y 8 años (M = 5 años y 2 meses, DE = 12,75 meses), para lo cual se distribuyó un cuestionario por medio de redes sociales y en cuatro jardines infantiles. Los resultados indicaron que los niños y niñas miran la televisión acompañados por sus padres y madres, quienes reportaron conversar sobre los contenidos de los programas televisivos durante su proyección. Con base en estos hallazgos, el Estudio 2 se propuso caracterizar el andamiaje parental brindado durante el visionado televisivo conjunto. Utilizando un muestreo por conveniencia, se realizaron videograbaciones de 17 díadas madre-hijo (M = 3 años y 9 meses, DE = 6,45 meses) mirando un programa infantil. Los análisis de las interacciones indicaron que las madres conversaban sobre lo proyectado, ofreciendo principalmente descripciones de los contenidos televisivos a través del etiquetado y la descripción de acciones, seguido por evaluaciones de los contenidos del programa y por la formulación de conexiones entre los contenidos del programa y las experiencias del niño. El uso de predicciones e inferencias sobre los contenidos fue escaso. En conjunto, estos resultados brindan información valiosa para el desarrollo de estudios futuros orientados a evaluar el potencial del visionado conjunto para la promoción del desarrollo infantil.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB