Show simple item record

Calidad de las Interacciones entre Educadoras y Niños/as en Jardines Infantiles Públicos en Santiago

dc.creatorGebauer Greve, Maria Alejandra
dc.creatorNarea, Marigen
dc.date2021-11-16
dc.date.accessioned2022-03-14T13:52:21Z
dc.date.available2022-03-14T13:52:21Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/22319
dc.identifier10.7764/psykhe.2019.22319
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/179902
dc.descriptionInteractions within preschool classrooms define the quality of early education. This study describes the quality of the interactions between educational agents and their 230 toddlers in 16 lower middle level classrooms of public daycare centers located in 14 municipalities of the Metropolitan Region of Chile. The quality of classroom interactions was measured with the Classroom Assessment Scoring System for the Toddler level (CLASS-T). A descriptive analysis of means indicated that both the Emotional and Behavioral Support domain and the Commitment to Learning Support domain attained a moderate level of quality (4.08 and 3.33 points out of 7 respectively). The weakest area of the latter domain was language development. Spearman's ordinal correlation revealed that interaction quality was not correlated with either educational agent characteristics, such as age, work experience, educational level, or studies complementary to their initial education, or classroom characteristics, such as the number of children per classroom. These results shed light on interaction quality in the lower middle level of preschool education—which has received limited scholarly attention—and have implications for improving early childhood education quality through more focused professional development programs for preschool teachers which differentiate between the levels of preschool education in Chile.en-US
dc.descriptionLas interacciones al interior de las salas de clase preescolares definen la calidad de la educación temprana. Este estudio describe la calidad de la interacción entre agentes educativas y sus 230 párvulos en 16 salas de clase de nivel medio menor de jardines infantiles públicos de 14 comunas de la Región Metropolitana de Chile. La calidad de interacciones de aula fue medida con el instrumento Classroom Assessment Scoring System para el nivel Toddler (CLASS-T). El análisis descriptivo de promedios indica que tanto el dominio Apoyo Emocional y Conductual como el Compromiso con el Apoyo al Aprendizaje obtuvieron un nivel de calidad moderado (4,08 y 3,33 puntos, respectivamente, de un total posible de 7), siendo mayor el del primer dominio. El área más débil del segundo dominio observado fue el desarrollo del lenguaje. Usando correlación ordinal de Spearman, no se encontró correlación entre calidad de las interacciones y características de las agentes educativas, como edad, experiencia laboral, nivel educacional o estudios complementarios a su preparación inicial, y características de las aulas, como cantidad de niños/as en la sala. Este resultado entrega información sobre la calidad de las interacciones en un nivel educativo poco investigado y tiene implicancias importantes para la mejora en calidad de la educación inicial a través de un desarrollo profesional docente en primera infancia más focalizado y que diferencie entre los distintos niveles de la educación preescolar en Chile.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherEscuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/22319/36063
dc.rightsDerechos de autor 2021 Psykhees-ES
dc.sourcePsykhe; Vol. 30 Núm. 2 (2021)es-ES
dc.source0718-2228
dc.subjectquality,en-US
dc.subjectteacher-student interactionsen-US
dc.subjectCLASS Toddleren-US
dc.subjectearly childhood educationen-US
dc.subjectlower middle levelen-US
dc.subjectCalidades-ES
dc.subjectinteracciones pedagógicases-ES
dc.subjectCLASS Toddleres-ES
dc.subjecteducación preescolares-ES
dc.subjectmedio menores-ES
dc.subjectCuantitativoes-ES
dc.titleQuality of Interactions Between Preschool Teachers and Children in Toddler Classrooms of Public Childcare Centers in Santiagoen-US
dc.titleCalidad de las Interacciones entre Educadoras y Niños/as en Jardines Infantiles Públicos en Santiagoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record