ARCHAEOLOGIES OF LOOKING: CRITICAL REACTIVATION OF THE VIDEO-INSTALLATION THE EXPULSION OF THE MOORS (1990) BY RAÚL RUIZ
ARQUEOLOGÍAS DE LA MIRADA: REACTIVACIÓN CRÍTICA DE LA VIDEOINSTALACIÓN LA EXPULSIÓN DE LOS MOROS (1990) DE RAÚL RUIZ
Author
García Barriga, Francisca
Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/90010.32995/rev180.Num-48.(2021).art-900
Abstract
Based on documents and interviews, this essay recovers the installation entitled The Expulsion of the Moors (1990) by Chilean filmmaker Raúl Ruiz, which defines a politics of representation and the audience based on questioning the experience of the otherness. To achieve that goal, the paper discusses the methodological operation carried out with the documents, the visuality of the installation based on its images and materialities, and a theory of reception in dialogue with Ruiz’ films and Poéticas (2013). Finally, I forward specific conclusions regarding the speculative, interdisciplinary and intermedial relationships between cinema and visual arts and regarding what I term an “archeology of looking” carried out by Ruiz through this exhibition and in which this research participates through its documentary exercise. A partir de un trabajo con archivos y entrevistas, el presente ensayo recupera la instalación titulada La expulsión de los moros (1990) del cineasta chileno Raúl Ruiz, que define una política de la representación y del espectador, desde del cuestionamiento de la experiencia de la alteridad. Para ello, se comenta la operación de la investigación realizada con los documentos, la visualidad de la instalación a partir de sus imágenes y materialidades, y una teoría del espectador en diálogo con su cine y sus Poéticas del cine (2013). Finalmente, a modo de conclusión, se proponen algunas consideraciones en torno a las relaciones especulativas, interdisciplinarias e intermediales entre cine y artes visuales, y respecto de una “arqueología de la mirada”, que es la que realiza Ruiz mediante esta exposición y de la que la presente investigación participa por medio de su ejercicio documental.