Discursive dimensions of Brazilian religious racism
Dimensiones discursivas del racismo religioso brasileño
Author
Santos, Milene Cristina
Abstract
Evangelization is the result of the union between freedom of expression and religious freedom. When one attempts to convince someone of the truthfulness of one's beliefs, one can construct discourses of racial hatred, foment intolerance, hostility, and discrimination against minorities that are historically and socially stigmatized. Works published by catholics and evangelicals have been the object of lawsuits in which they were accused of promoting religious hatred by demonizing Afro-Brazilian religions such as candomblé, umbanda, and spiritism. This imaginary later leads to concrete moral and physical violence. The growing practices of religious intolerance defy the State's lay character. I therefore question (1) the arguments presented by the Supreme Court not to recognize or make accountable Christians' evangelizing discourse that manifests itself as hate speech; (2) why the constitutional criteria recognized to characterize racial hate speech have not been applied in coherent and integral fashion in the trial that dealt with evangelization and religious hate speech; (3) under what arguments hate speech against religions of African matrix can be considered religious racism; (4) what other dimensions religious racism takes in Brazilian society; (5) how religious racism manifests itself as cultural appropriation and environmental racism. La evangelización es el resultado de la unión entre la libertad de expresión y la libertad religiosa. Al buscar convencer sobre la veracidad de sus creencias, puede constituir discursos de odio religioso, fomentar la intolerancia, la hostilidad y la discriminación contra minorías históricas y socialmente estigmatizadas. Algunas obras publicadas por líderes católicos y evangélicos fueron objeto de juicios, acusadas de promover el odio religioso mediante la demonización de los Candomblés, de las Umbandas y del Espiritismo. Las mismas surgen de los imaginarios para concretizarse luego en violencias físicas y morales. Las crecientes prácticas de intolerancia religiosa desafían la laicicidad del Estado, y es en este marco que nos cuestionamos, respecto de las religiones afro-brasileñas: (i) cuáles son los argumentos constitucionales presentados por el Supremo Tribunal Federal (STF) para no reconocer ni responsabilizar el discurso evangelizador de los cristianos que se manifiesta como discurso de odio; (ii) por qué los criterios constitucionalmente reconocidos para caracterizar el discurso de odio racial no fueron aplicados de manera coherente e íntegra en el juicio sobre evangelización y discurso de odio religioso; (iii) bajo qué argumentos el discurso de odio contra las religiones de matrices africanas puede ser considerado racismo religioso; (iv) qué otras dimensiones presenta el racismo religioso en la sociedad brasileña; (v) cómo se manifiesta el racismo religioso en tanto apropiación cultural y racismo ambiental.