• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Revista de Geografía Norte Grande
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Revista de Geografía Norte Grande
  • View Item

Significados del concepto medio ambiente en profesores que enseñan geografía en contextos rurales de Chile.

Author
Arenas Martija, Andoni

Pérez Gallardo, Patricio

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42633
10.4067/S0718-34022018000200071
Abstract
In the Chilean Basic Education, the most relevant Geography contents are spatial location, identification of elements of the Landscape, system of cartographic references and Environment. This concept has the greatest presence in the curriculum, lacking a clear conceptualization and dispossessed of relationships with other geographic concepts. An approximation to the concept of the Environment is presented in this text, based on the meanings given by the professors, investigating the relationship between the Environment and the contents of the School Geography. This, in the framework of an interpretative research with an intentional sample of 45 rural teachers from 3 regions of Chile, conducting semi-structured interviews, Data Content Analysis and Theoretical Triangulation. The results show three meanings of Environment: linked to care-recycling-cleaning, synonym of environment and linked to the concern for deterioration. Finally some professors relate Environment with problems that School Geography should teach.
 
En la Educación Básica chilena los contenidos de Geografía más relevantes son ubicación espacial, identificación de elementos del Paisaje, sistema de referencias cartográficas y Medio Ambiente. Este concepto es el de mayor presencia en el currículo, careciendo de una clara conceptualización y desposeído de relaciones con otros conceptos geográficos. Se presenta en este texto una aproximación al concepto Medio Ambiente basada en los significados que dan los/as profesores/as, indagando en las relaciones entre Medio Ambiente y contenidos de la Geografía Escolar. Esto, en el marco de una investigación interpretativa con una muestra intencionada de 45 profesores/as rurales de 3 regiones de Chile, realizando entrevistas semiestructuradas, Análisis de Contenido a los datos y Triangulación Teórica. Los resultados muestran tres significados de Medio Ambiente: ligado al cuidado-reciclaje-limpieza, sinónimo de entorno y vinculado a la preocupación por la degradación. Finalmente, algunos profesores/as relacionan Medio Ambiente con problemáticas que debe enseñar la Geografía Escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB