Show simple item record

dc.creatorArenas Martija, Andoni
dc.creatorPérez Gallardo, Patricio
dc.date2018-09-22
dc.date.accessioned2022-03-28T15:30:26Z
dc.date.available2022-03-28T15:30:26Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42633
dc.identifier10.4067/S0718-34022018000200071
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/180865
dc.descriptionIn the Chilean Basic Education, the most relevant Geography contents are spatial location, identification of elements of the Landscape, system of cartographic references and Environment. This concept has the greatest presence in the curriculum, lacking a clear conceptualization and dispossessed of relationships with other geographic concepts. An approximation to the concept of the Environment is presented in this text, based on the meanings given by the professors, investigating the relationship between the Environment and the contents of the School Geography. This, in the framework of an interpretative research with an intentional sample of 45 rural teachers from 3 regions of Chile, conducting semi-structured interviews, Data Content Analysis and Theoretical Triangulation. The results show three meanings of Environment: linked to care-recycling-cleaning, synonym of environment and linked to the concern for deterioration. Finally some professors relate Environment with problems that School Geography should teach.en-US
dc.descriptionEn la Educación Básica chilena los contenidos de Geografía más relevantes son ubicación espacial, identificación de elementos del Paisaje, sistema de referencias cartográficas y Medio Ambiente. Este concepto es el de mayor presencia en el currículo, careciendo de una clara conceptualización y desposeído de relaciones con otros conceptos geográficos. Se presenta en este texto una aproximación al concepto Medio Ambiente basada en los significados que dan los/as profesores/as, indagando en las relaciones entre Medio Ambiente y contenidos de la Geografía Escolar. Esto, en el marco de una investigación interpretativa con una muestra intencionada de 45 profesores/as rurales de 3 regiones de Chile, realizando entrevistas semiestructuradas, Análisis de Contenido a los datos y Triangulación Teórica. Los resultados muestran tres significados de Medio Ambiente: ligado al cuidado-reciclaje-limpieza, sinónimo de entorno y vinculado a la preocupación por la degradación. Finalmente, algunos profesores/as relacionan Medio Ambiente con problemáticas que debe enseñar la Geografía Escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Historia, Geografía y Ciencias Políticas, Instituto de Geografíaes-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42633/34537
dc.sourceRevista de Geografía Norte Grande; Núm. 70 (2018); 71-84es-ES
dc.source0718-3402
dc.source0379-8682
dc.subjectMedio ambientees-ES
dc.subjectsignificadoses-ES
dc.subjectprofesores de geografíaes-ES
dc.subjectnaturalezaes-ES
dc.subjectentornoes-ES
dc.subjectEnvironmenten-US
dc.subjectMeaningsen-US
dc.subjectTeachers of Geographyen-US
dc.subjectNatureen-US
dc.subjectSurroundingsen-US
dc.titleSignificados del concepto medio ambiente en profesores que enseñan geografía en contextos rurales de Chile.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record