• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista de Historia y Geografía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista de Historia y Geografía
  • View Item

"Los salvaguardias de aquellos seres mudos" : notas sobre educación y formación de comunidades emocionales en el trato hacia los animales. Chile, c.1900-c.1930

Author
Toro-Blanco, Pablo

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RHyG/article/view/1896
10.29344/07194145.40.1896
Abstract
El presente artí­culo explora sintéticamente las posibilidades de aplicar conceptos provenientes de la corriente de la historia de las emociones a la caracterización de un proceso de inducción a las y los estudiantes chilenos, durante el primer tercio del siglo XX, que pretendí­a que desarrollaran el buen trato y cuidado de los animales, para lo cual surgieron instancias socializadoras tanto escolares como extraescolares. Utilizando fuentes tales como publicaciones estudiantiles y revistas educacionales, se caracteriza el tipo de discurso elaborado para provocar un efecto emotivo que asegurarí­a la adhesión estudiantil al propósito señalado, dotado de componentes civilizatorios y moralizadores. Complementariamente, se destaca el componente transnacional involucrado en este movimiento formativo de la infancia escolarizada."Protection for Those Who Cannot Speak" : Notes on Education and Training of Emotional Communities in the Treatment Towards Animals, Chile c.1900-c.1930AbstractThis article explores and synthesizes the possible application of concepts derived from the history of emotions to describe an induction process for Chilean students during the first third of the 20th century aimed at teaching them the proper treatment and care for animals, and which is seen through both formal and informal education opportunities. Using sources such as student publications and educational journals, this text identifies the type of discourse generated to provoke an emotional effect that would ensure student adhesion to the cause in question, endowed with civilizing and moralizing components. Additionally, emphasis is placed on the transnational component involved in this formal children's education movement. Keywords: Chilean education, emotional system, emotional community,animal protection
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB