THE HUMAN RIGHTS SITUATION OF THE RAPA NUI PEOPLE: THE RIGHT OF SELF-DETERMINATION AND TERRITORIAL RIGHTS.
LA SITUACIÓN DE LOS DERECHOS HUMANOS DEL PUEBLO RAPA NUI: EL DERECHO DE LIBRE DETERMINACIÓN Y LOS DERECHOS TERRITORIALES
Author
Bárrios, Luísa Brandão
Abstract
One of the most serious violations of the rights of the Rapa Nui, which continues to date, is the usurpation of their territory, through the registration of the entire Easter Island in the name of the state of Chile (1933), epoch in which the Rapa Nui were considered stateless and lacked all civil and political rights. The registration was made in the Real Estate Curator of Valparaíso, a continental city located more than 4,000 kilometers from the island, excluding any possibility of opposition, using as an argument that the land would lack an owner. As of the “Easter Law” (Ley 19.253 DO 05.10.93), citizenship rights and other benefits are recognized for the Rapa Nui, which is reinforced with subsequent legislation such as the “Indigenous Law” at the beginning of the 90s that grants special rights to the Rapa Nui, and the ratification of ILO Convention 169 on Indigenous and Tribal Peoples in Independent Countries. In practice, the legislation has not resulted in the return of the land and respect for the territorial rights and self-determination of the Rapa Nui. The human rights situation of the Rapa Nui People and their demands, with special mention to territorial rights and self-determination, is of utmost importance, as well as the demand for effective political participation and control over their political institutions through the establishment of a “special statute”, a formof Migration Control and a special reference to efforts to achieve compliance with the right to prior consultation with indigenous peoples; the Antecedents with respect to their collective demand to recover their ancestral territory, for the respect of their right to self-determination in accordance with International law and for the full recognition of the Agreement of Will of 1888. The situation of the rights of Indigenous Peoples in Chile in generalstands out for the lack of constitutional recognition, the inexistence of an official mechanism for prior consultation in the event of measures likely to affect them directly or ensure their political participation, and the lack of clear measures for the implementation of ILO Convention 169 in force in Chile since September 2009. To date, there is no such constitutional recognition, which will arise with the constitutional reform, which we are currently witnessing. Una de las más graves vulneraciones a los derechos de los Rapa Nui, que se mantiene hasta la fecha, es la usurpación de su territorio, mediante la inscripción de la totalidad de la Isla de Pascua a nombre del Estado de Chile (1933), época en que los Rapa Nui eran considerados apátridas y carecían de todo derecho civil y político. Dicha inscripción se realizó en el Conservador de Bienes Raíces de Valparaíso, ciudad continental ubicada a más de 4.000 kilómetros de la isla, excluyendo cualquier posibilidad de oposición, utilizándose como argumento que la tierra carecería de dueño. A partir de la “Ley Pascua”, se reconocen derechos de ciudadanía y otros beneficios a los Rapa Nui, lo que se refuerza con legislaciones posteriores como la “Ley Indígena” (Ley 19.253 DO 05.10.93), a principios de la década del 90 que otorga especiales derechos a los Rapa Nui y la ratificación del Convenio 169 de la OIT sobre Pueblos Indígenas y Tribales en Países Independientes. En la práctica, dicha legislación no se ha traducido en la devolución de la tierra y respeto a derechos territoriales y de libre determinación de los Rapa Nui. La situación de los derechos humanos del Pueblo Rapa Nui y de sus demandas, con especial mención a los derechos territoriales y de libre determinación, es de suma importancia, bien como, la demanda de participación política efectiva y control sobre sus instituciones políticas por la vía del establecimiento de un “estatuto especial”, de una modalidad de control migratorio y una especial referencia a los esfuerzos por lograr el cumplimiento del derecho a la consulta previa a los pueblos indígenas; los antecedentes con respecto a su demanda colectiva por recuperar su territorio ancestral, por el respeto a su derecho a la autodeterminación de acuerdo al derecho Internacional y por el pleno reconocimiento del Acuerdo de Voluntades de 1888. La situación de los derechos de los pueblos indígenas en Chile en general se destaca por la falta de reconocimiento Constitucional, la inexistencia de un mecanismo oficial para la consulta previa en caso de medidas susceptibles de afectarles directamente o asegurar su participación política y la carencia de medidas claras para la implementación del Convenio 169 de la OIT vigente en Chile desde septiembre de 2009. Hasta la fecha no existe este reconocimiento constitucional, que surgirá con la reforma constitucional, a la que asistimos actualmente.
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